Bisogni formativi e problemi della professione nella percezione dei docenti. Un’indagine nelle scuole statali dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione di Modena, Parma e Reggio Emilia

Journal title CADMO
Author/s Luciano Cecconi, Andrea Pintus
Publishing Year 2014 Issue 2014/1 Language Italian
Pages 20 P. 69-88 File size 96 KB
DOI 10.3280/CAD2014-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The quality of the school system depends on the quality of the teachers’ professional development. To improve the system quality professional development programs for teachers have been essentially important. This is proved to be true especially if these programs are based on knowledge of the teachers’ actual needs. Therefore, we carried out a needs analysis with teachers in Modena, Parma and Reggio Emilia (Italy) and this article presents the results of this study. The study is focused on subjective needs, i.e. needs that derive from the teachers themselves. An online questionnaire has been administered to 1926 teachers in public preschools, primary schools, and first grade secondary schools. Key findings of this survey have valuable implications for curriculum design. Several needs emerged as particularly relevant for the teachers, such as special education professional development, learning how to cope with children with special needs and students with behavioral problems.

Keywords: Needs analysis, subjective needs, professional development, teachers, school system.

  1. Cavalli, A., Argentin, G. (a cura di) (2010), Gli insegnanti italiani: come cambia il modo di fare scuola. Terza indagine dell’Istituto IARD sulle condizioni di vita e di lavoro nella scuola italiana, Bologna: il Mulino.
  2. Eurydice (2003), The Teaching Profession in Europe: Profile, trends and concerns, Report III: Working Conditions and Pay.
  3. Eurydice (2008), Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe; per la parte italiana della ricerca si veda Baggiani S., Responsabilità e autonomia degli insegnanti: un’analisi in chiave europea, Eurydice Italia.
  4. Eurydice (2013), Key Data on Teachers and School Leaders in Europe.
  5. Fraccaroli, F. (2007), Apprendimento e formazione nelle organizzazioni. Una prospettiva psicologica, Bologna: il Mulino.
  6. Gianferrari, L., Fondazione Agnelli (2010), I docenti neo-assunti nella scuola che deve affrontare i mutamenti epocali. Esiti di una ricerca interregionale sul profilo professionale e le competenze dei docenti neoassunti nell’a.s. 2008/09, Fondazione Giovanni Agnelli, Working Papers n. 23.
  7. Lonardi, N. (2008), Indagine sulla formazione e sull’aggiornamento in servizio degli insegnanti della scuola italiana della provincia di Bolzano, RES – Trento, Intendenza scolastica italiana – Ufficio processi educativi, giugno.
  8. Monasta A. (1997), Mestiere: progettista di formazione, Roma: Carocci.
  9. OECD(2005), Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers, Paris.
  10. OECD (2009), Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results From TALIS.
  11. OECD (2010), Teachers’ Professional Development. Europe in International Comparison.
  12. Quaglino, G.P., Carozzi, G.P. (1981), Il processo di formazione: dall’analisi dei bisogni alla valutazione dei risultati, Milano: FrancoAngeli.
  13. Unesco (2006), Teachers and Educational Quality: Monitoring Global Needs for 2015, Unesco Institute for Statistics: Montreal.

Luciano Cecconi, Andrea Pintus, Bisogni formativi e problemi della professione nella percezione dei docenti. Un’indagine nelle scuole statali dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione di Modena, Parma e Reggio Emilia in "CADMO" 1/2014, pp 69-88, DOI: 10.3280/CAD2014-001008