Positive Thinking Evaluation e Survey Research. Una proposta di contaminazione

Journal title SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE
Author/s Veronica Lo Presti, Maria Dentale
Publishing Year 2022 Issue 2022/127 Language Italian/English
Pages 17 P. 26-42 File size 203 KB
DOI 10.3280/SR2022-127002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper is part of a research on the evaluation of participatory practices and engagement activities of the donors of the Distance Support Service (DSS) of the Association Famiglie Nuove (Afn) Onlus. The theoretical framework of the survey is based on the Positive Thinking Approaches, a family of approaches that have in common the idea that «we learn more from success than from failure». In this direction, the use of an evaluative perspective open to the «discovery» of successes, aimed at identifying the main changes in the DSS sector (such as relational proximity and openness towards the educational community), made it possible to build the steps of the research in a participated way, by interacting the needs of the operators with the needs for change expressed by the donors involved in the survey.

  1. D. Amaturo, G. Punziano (2016), I mixed methods nella ricerca sociale, Roma, Carocci.
  2. C. Argyris, D.A. Schön (1978), Organizational Learning: A Theory of Action Perspective, Rea- ding, Addison Wesley.
  3. U. Ascoli, C. Ranci (2003), Il welfare mix in Europa, Roma, Carocci.
  4. A. Caillé (2011), Il terzo paradigma: antropologia filosofica del dono, Torino, Bollati Boringhieri.
  5. C. Caltabiano (2006), Altruisti senza divisa. Storie di italiani impegnati nel volontariato infor- male, Roma, Carocci.
  6. C. Caltabiano (a c. di) (2007), Anticorpi della società civile. L’Italia che reagisce al declino del Paese, Roma, Carocci.
  7. A. Coglan, H. Preskill, T.T. Catsambas (2003), «An overview of Appreciative Inquiry in Eva- luation», New Directions for Evaluation, 100, pp. 5-22.
  8. D.L. Cooperrider, D. Witney (2005), Appreciative Inquiry. A positive revolution in change, Oakland, Berrett-Koehler.
  9. Crescere al Sud (2012), Fare comunità educante: la sfida da vincere, -- www.crescerealsud.it.
  10. P. Donati (2006), La valorizzazione del capitale sociale in Italia: luoghi e attori, in P. Donati, I. Colozzi (a c. di) (2006).
  11. P. Donati, I. Colozzi (2004), Il privato sociale che emerge: realtà e dilemmi, Bologna, il Mulino.
  12. P. Donati, I. Colozzi (2006), Terzo settore e valorizzazione del capitale sociale in Italia: luoghi e attori, Milano, FrancoAngeli.
  13. D.M. Fetterman, S.J. Kaftarian, A. Wandersman (a c. di) (1996), Empowerment Evaluation: Knowledge and Tools for Self-Assessment and Accountability, Thousand Oaks, Sage.
  14. J.T. Godbout (1993), Lo spirito del dono, Torino, Bollati Boringhieri.
  15. M. Golinelli, G. Scidà (2006), Volontariato, appartenenza associativa, capitale sociale: un legame non scontato nella realtà romagnola, in P. Donati, I. Colozzi (a c. di) (2006).
  16. D.D. Gow, E.R. Morss (1988), «The Notorius Nine: Critical Problems in Project Implementa- tion», World Development, 16, 12, pp. 1399-1418.
  17. E.G. Guba, Y.S. Lincoln (2007), La valutazione di quarta generazione, in N. Stame (a c. di), Classici della valutazione, Milano, FrancoAngeli.
  18. A.O. Hirschman (1967), Development Projects Observed, Washington DC, The Brookings In- stitutions.
  19. A.O. Hirschman (1971), Introduction: Political Economics and Possibilism, in Bias for Hope, New Haven, Yale University Press.
  20. V. Lo Presti (2009), «Appreciative Inquiry: un nuovo approccio per la valutazione di contesti organizzativi», Rassegna Italiana di Valutazione, 13, 45, pp. 73-83.
  21. V. Lo Presti (2020), L’uso dei Positive Thinking nella ricerca valutativa, Milano, FrancoAngeli.
  22. S. Mauceri (2019), Qualità nella quantità. La survey research nell’era dei Mixed Methods, Milano, FrancoAngeli.
  23. M. Paci, E. Pugliese (2011), Welfare e promozione delle capacità, Bologna, il Mulino.
  24. M. Palumbo (2016), Il processo di valutazione. Decidere, programmare, valutare, Milano, FrancoAngeli.
  25. B. Perrin (2002), «How to – and How Not to – Evaluate Innovation», Evaluation, 8, 1, pp. 13-28,
  26. H. Preskill, T.T. Catsambas (2006), Refraiming Evaluation Through Appreciative Inquiry, London, Sage.
  27. R.D. Putnam (2000), Bowling Alone. The Collapse and Revival of American Community, New York, Simon and Schuster; tr. it., Capitale sociale e individualismo. Crisi e rinascita della cultura civica in America, Bologna, il Mulino, 2004.
  28. F. Raniolo (2002), La partecipazione politica, Bologna, il Mulino.
  29. D.A. Rondinelli (1983), Development Projects ad Policy Experiment, London-New York, Methuen and Co.
  30. P.H. Rossi, H. Freeman, M.W. Lipsey (2007), Costruire le valutazioni «su misura», in N. Stame (a c. di), Classici della Valutazione, Milano, FrancoAngeli.
  31. D.A. Schön (1999), Il professionista riflessivo. Per una nuova epistemologia della pratica pro- fessionale, Bari, Dedalo.
  32. M. Scriven (2007), Logica della valutazione e pratica della valutazione, in N. Stame (a cura di), Classici della valutazione, Milano, FrancoAngeli.
  33. R.E. Stake (2007), La valutazione di programmi, con particolare riferimento alla valutazione sensibile, in N. Stame (a cura di), Classici della valutazione, Milano, FrancoAngeli.
  34. N. Stame (1990), Strategie familiari e teorie dell’azione, Milano, FrancoAngeli.
  35. N. Stame (2014), «Positive Thinking Approaches to Evalutation and Program Perpectives»,
  36. Canadian Journal of Program Evaluation, 29, 2, Fall, pp. 67-86.
  37. N. Stame (2016), Valutazione pluralista, Milano, FrancoAngeli.
  38. N. Stame, V. Lo Presti (2015), Positive thinking and learning from evaluation, in S. Bohni-Niel- sen, R. Turksema, P. van der Knaap (eds.), Success in evaluation: Why focusing on what works will increase learning from monitoring and evaluation, New Brunswick, Transaction.
  39. J. Tendler (1982), Turning Private Voluntary Organizations into Development Agencies: Que- stions for Evaluations, AID Program Evaluation Discussion Paper n. 12, US Agency for International Development, Washington.
  40. J. Tendler (1992), Progetti ed effetti. Il mestiere di valutatore, Napoli, Liguori.
  41. A.T. Vo, T. Archibald (eds.) (2018), «New Directions for Evaluative Thinking», New Directions for Evaluative Thinking, 158, pp. 139-47.
  42. C. Weiss (1999), «The interface between evaluation and public policy», Evaluation, 5, 4, pp. 468-86.

Veronica Lo Presti, Maria Dentale, Positive Thinking Evaluation e Survey Research. Una proposta di contaminazione in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 127/2022, pp 26-42, DOI: 10.3280/SR2022-127002