Positive Thinking approach e complessità. Un focus sulle strategie di collaborazione legate ai cambiamenti positivi generati dai progetti finanziati dalla Fondazione CON IL SUD nel medio lungo-periodo

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Elvira Celardi
Publishing Year 2023 Issue 2022/83-84 Language English
Pages 19 P. 74-92 File size 244 KB
DOI 10.3280/RIV2022-083004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Keywords: Complexity; Positive Thinking; Third Sector; Theory-based Evaluation; Goal Free Evaluation; South Italy.

  1. Amirian J.K. (2012), La progettazione sociale. Esperienze e riflessioni. Milano: Franco Angeli.
  2. Bracalente B., Ferrucci L. (2009). Eventi culturali e sviluppo economico locale. Dalla valutazione d'impatto alle implicazioni di policy in alcune esperienze umbre, Milano: FrancoAngeli.
  3. Boccacin L. (2020). Terzo settore e comunità: intrecci culturali e reti di relazioni. Terzo settore e comunità. 3: 99-122. DOI: 10.3280/SP2015-00300
  4. Borgomeo C. (2013). L'equivoco del Sud: sviluppo e coesione sociale. Brai, Gius. Laterza & Figli Spa.
  5. Camozzi A. (2008). Coesione sociale: definizioni e metodologie di misurazione a confronto. Sociologia e politiche sociali. 19(2):35-53.
  6. Colozzi I. (Ed.). (2008). La coesione sociale: che cos' è e come si misura. Milano: Franco Angeli.
  7. Celardi E. (2021). Teorie e pratiche valutative in ambito sociale. La teoria del cambiamento nella strategia di intervento della Fondazione CON IL SUD. Tesi di Dottorato in Comunicazione, Ricerca sociale e Marketing, XXXIII ciclo, Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale, Sapienza Università di Roma.
  8. Del Gottardo E. (2017). Comunità educante, apprendimento esperienziale, comunità competente. Napoli: Giapeto.
  9. Dematteis, G. (1994). Possibilità e limiti dello sviluppo locale. Sviluppo locale, I (1), 10-30.
  10. Donati P. (2014) Social capital and the added value of social relations, International Review of Sociology, 24:2, 291-308, DOI: 10.1080/03906701.2014.93302
  11. Garofoli G. (1999). Lo sviluppo locale: modelli teorici e comparazioni internazionali. Meridiana, 34/35: 71–96.
  12. Hemmati M. (2000). Multi-stakeholder Processes for Governance and Sustainability Beyond Deadlock and Conflict. London and New York: Earthscan Publications Ltd.
  13. Hirschman A.O. (1967), Development projects observed. Washington: Brookings Institution, (tr. it. Progetti di sviluppo, Franco Angeli, Milano, 1975).
  14. Hirschman A.O. (1988). Ostacoli allo sviluppo: una classificazione e un atto di quasi vanificazione. In: Come complicare l’economia. Bologna: Il Mulino, (tr. it. di “Obstacles to development: a classification and a quasi-vanishing act”, Economic Development and Cultural Change, n. 13, 1965).
  15. Hirschman A.O. (1990). Come far passare le riforme. Bologna: Il Mulino.
  16. Lanzara G.F. (2001). “The logic of bricolage. Comments on the "minor" design practices. Network of Engineering and Human Sciences”. Working Paper 2001(04).
  17. Lo Presti V. (2020). L’uso dei Positive Thinking nella ricercar valutativa, Milano: Franco Angeli.
  18. Lo Presti V., Celardi E. (2019). Verso una valutazione COVID-safe e COVID ready: la didattica a distanza e il ruolo della comunità educante ai tempi del COVID-19. Il progetto “Gazzetta olimpica, giornale della scuola e del quartiere”. RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 75: 7-22. DOI: 10.3280/RIV2019-07500
  19. Lo Presti V., Dentale M., Celardi E., (2018), Ricerca valutativa e Case study research. Una valutazione dell’infrastrutturazione sociale nel caso di Palermo. RIV Rassegna Italiana di Valutazione 71-72:9-30. DOI: 10.3280/RIV2018-07100
  20. Lo Presti V., Dentale M., Celardi E., (2019). Evaluative Research and Case Study: an assessment of social infrastructure in the case of Palermo. In: Ruggiero C., Arslan H., Gianturco G., a cura di, Contemporary Approaches in Social Sciences Research
  21. Patton, M.Q. (2011). Developmental Evaluation. New York: The Guilford Press.
  22. Pawson R. (2013). The Science of Evaluation: A Realist Manifesto, London: Sage.
  23. Rogers, P. (2008). Using Programme Theory for Complicated and Complex Programmes. Evaluation, 14(1): 29–48. DOI: 10.3280/SP2015-00300
  24. Rogers P. (2010). Implications of complicated and complex characteristics for key tasks in evaluation. In: Forss K., Marra M., Schwartz R., a cura di, Evaluating the Complex, Attribution, Contribution and Beyond. New Brunswick NJ: Transaction Publisher,
  25. Scriven (1973), Goal-free Evaluation. In: House, E.R., a cura di, School Evaluation: The Politics and Process. Berkley, Ca: Mc Cuthan. DOI: 10.4135/9781412950596
  26. Scriven, M. (1991). Prose and cons about goal-free evaluation. Evaluation Practice, 12 (1): 55-62. DOI: 10.1177/10982140910120
  27. Sordelli G. (2001). L’educatore: nuovi modi di prendersi cura? Animazione Sociale, 8(9).
  28. Stame N. (2016). Valutazione Pluralista. Milano: Franco Angeli.
  29. Stame N. (2022). Tra possibilismo e valutazione. Judith Tendler e Halbert Hirschman, Soveria Mannelli: Rubettino,
  30. Stame N., Lo Presti V. (2015). Positive Thinking and Learning from Evaluation. In: Bohni Nielsen S., Turksema R. and Van der Knaap P., Evaluation and Success. New Brunswick NJ: Transactions Publisher.
  31. Tendler J. (1968). Electric Power in Brazil. Entrepreneurship in the public sector. Cambridge, Mass: Harvard University Press
  32. Tendler J. (1982). Turning Private Voluntary Organizations into Development Agencies: Questions for Evaluations. Washington: US Agency for International Development.
  33. Tendler J. (1992). Progetti ed effetti. a cura di, Stame N. Napoli: Liguori.
  34. Tendler J. (2018), Beautiful Pages by Judith Tendler, a cura di N. Stame. Roma: IDE
  35. Weiss, C.H. (1995). Nothing as practical as good theory: Exploring theory-based evaluation for comprehensive community initiatives for children and families. New approaches to evaluating community initiatives: Concepts, methods, and contexts, 1: 65-92.
  36. Weiss C. (2007). La valutazione basata sulla teoria. Passato, presente e futuro”, in Stame, N., cura di., Classici della Valutazione, Franco Angeli, Milano

Elvira Celardi, Positive Thinking approach e complessità. Un focus sulle strategie di collaborazione legate ai cambiamenti positivi generati dai progetti finanziati dalla Fondazione CON IL SUD nel medio lungo-periodo in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 83-84/2022, pp 74-92, DOI: 10.3280/RIV2022-083004