Science is measurement. Beyond the principle of authority

Journal title CADMO
Author/s Vincenzo Bonazza
Publishing Year 2023 Issue 2023/1 Language Italian
Pages 12 P. 22-33 File size 196 KB
DOI 10.3280/CAD2023-001003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In the following article, we mainly aim to recall one of the Galileo Galilei’s most brilliant works, Il Saggiatore, since this year marks the centenary of its composition. It is a fact that Galilei played a key role in the scientific revolution, having, among other things, pioneered the experimental method that paved the way for a fruitful progress in science as an ever evolving process. Secondly, we want to mention those who, in a similar way to the Galileo’s troubled journey, pioneered the development of Pedagogy as experimental knowledge. Just as Galileo intended to fight against any appeal to authority, whatever it might be, other than "reason" and "sensible experience", so did Pedagogy when it decided to discard the ipse dixit, and thus began, albeit hesitantly, to use the experimentation to get to know its subject with a scien- tific approach.

Keywords: Il Saggiatore, Galilei, scientific revolution, experimental knowl- edge, pioneers.

  1. Banfi, A. (1979), Vita di Galileo Galilei. Milano: Feltrinelli.
  2. Basile, B. (1997), Galilei e la letteratura scientifica. In Storia della letteratura italia- na, diretta da E. Malato, vol. V. Roma: Salerno Editrice.
  3. Battistini, A. (1989), Introduzione a Galilei. Roma-Bari: Laterza.
  4. Becchi, E. (1997), Sperimentare nella scuola. Storia, problemi, prospettive. Firenze: La Nuova Italia.
  5. Bonazza, V. (2022), “Behavioral Science. Theoretical Models of Learning and Me- thodological Practices for Teaching”, QTIME. Journal of Education Technology and Social Studies, 1, pp. 383-397.
  6. De Bartolomeis, F. (1961), La pedagogia come scienza. Firenze: La Nuova Italia Editrice.
  7. de Landsheere, G. (1988), Storia della pedagogia sperimentale. Centi anni di ricerca educativa nel mondo, trad. it. di P. Massimi. Roma: Armando.
  8. de Montmollin, M. (1978), L’istruzione programmata, trad. it. di P. Musarra e M. F. Barracano. Torino: SEI.
  9. Galilei, G., Opere (a cura di F. Flora) (1953). Milano­Napoli: Ricciardi, vol. 34, tomo I.
  10. Geymonat, L. (1975), Storia del pensiero filosofico e scientifico. Milano: Garzanti. Kant, I. (2001), L’arte di educare, trad. di A. Gentile. Roma: Armando (ed. orig. 1803).
  11. Losee, J. (2001), Filosofia della scienza. Un’introduzione, trad. it. di P. Budinich. Milano: Il Saggiatore.
  12. Preti, G. (1980), Storia del pensiero scientifico. Milano: Edizioni CDE.
  13. Rossi, P. (1997), La nascita della scienza moderna in Europa. Milano: Edizioni CDE.
  14. Rossi, P. (1999), Galileo Galilei. In N. Borsellino, W. Pedullà (a cura di), Storia ge- nerale della letteratura italiana, vol. 6. Milano: Federico Motta.
  15. Severino, E. (1991), La filosofia moderna. Milano: Biblioteca Universale Rizzoli.
  16. Vertecchi, B. (1999), “La didattica. Per un’idea di progresso”, Cadmo. Giornale italiano di pedagogia sperimentale – An International journal of educational research, 19, pp. 3-7.
  17. Vertecchi, B. (2020), “La ricerca educativa. Ieri, oggi, domani”, Cadmo. Giornale italiano di pedagogia sperimentale – An International journal of educational research, 1, pp. 1-8.
  18. Vertecchi, B., Agrusti, G. (2008), Laboratorio di valutazione. Roma-Bari, Laterza.
  19. Vertecchi, B., Mattei, F. (2013), “Il ritorno dell’auctoritas”, Educazione. Giornale di Pedagogia critica, 2, pp. 1-7

Vincenzo Bonazza, La scienza è misura. Oltre il principio di autorità in "CADMO" 1/2023, pp 22-33, DOI: 10.3280/CAD2023-001003