Queer and Fluid Culture and The Rights of The LGBTQ+ Community: Madonna, Lady Gaga and Elodie

Journal title EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY
Author/s Massimiliano Stramaglia
Publishing Year 2023 Issue 2023/2 Language Italian
Pages 13 P. 44-56 File size 0 KB
DOI 10.3280/ess2-2023oa16543
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper focuses on the conditions of “minority” and inequality to which “sexually divergent” culture has been exposed from the agreed-upon canon for millennia. The analysis starts from a pedagogical premise about the social construction of “diversity” and continues by delving into some aspects of LGBTQ+ culture through a bunch of its greatest icons. With different ages (65, 37 and 30) and artistic careers spread over the past 40 years, they can be considered each other’s heirs. The aim is to demonstrate how the alternative languages of pop music can be transformed into inclusive tools if the characters who play it do it well and do not reduce its meaning just to the commercial scope.

Keywords: ; Madonna; Lady Gaga; Elodie; Education; LGBTQ+ Culture

  1. Adorno T.W. (1941), Sulla popular music (a cura di M. Santoro). Roma: Armando, 2006.
  2. Ancona L. (1993). Il problema dell’adolescenza: lo stato delle cose. In V. Longo Carminati e R. Ghidelli (a cura di). Adolescenza sfida e risorsa della famiglia (pp. 25-31). Milano: Vita e Pensiero.
  3. Badinter E. (1981). L’amore in più. Storia dell’amore materno. Roma: Fandango Libri, 2012.
  4. Bauman Z. (2003). Amore liquido. Sulla fragilità dei legami affettivi (trad. it. di S. Minucci). Roma-Bari: Laterza, 2005.
  5. Burgio G. (2012). La pedagogia e il queer. Sessi, generi e desideri nel postmoderno. In: M. Stramaglia (a cura di). Pop pedagogia. L’educazione postmoderna tra simboli, merci e consumi (pp. 25-40). Lecce-Rovato: Pensa Multimedia.
  6. Codeluppi V. (2020). Prefazione. Madonna ci seduce. In M. Stramaglia, Madonna. Un’icona di musica, moda, arte, stile, cinema e cultura popolare (pp. 11-13). Roma: Arcana.
  7. Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
  8. Frontori L. (1992). Gli adolescenti e la fruizione di musica. in Id. (a cura di), Adolescenza e oggetti. I consumi: ostacoli o alleati della crescita? (pp. 111-118). Milano: Raffaello Cortina.
  9. Galli N. (1990). Educazione dei preadolescenti e degli adolescenti. Brescia: La Scuola.
  10. Lester P. (2010). Lady Gaga. Looking for fame. Storia di un fenomeno pop (trad. it. di A. Menasci). Milano: Aerostella.
  11. Mead M. (1949). Maschio e femmina (trad. it. di M.L. Epifani). Milano: Il Saggiatore, 1962.
  12. Monina M. (2010). Lady Gaga. La vita, le canzoni, e i sogni di una bad girl. Roma: Castelvecchi.
  13. Piraccini M. (2012). Lady Gaga. Un popolo di piccoli mostri, Milano-Roma: Bevivino.
  14. Platone, Simposio (a cura di G. Colli). Milano: Adelphi, 2000.
  15. Rossini V. (2015). Educazione e potere. Significati, rapporti, riscontri. Milano: Angelo Guerini e Associati.
  16. Filmografia
  17. Baron F. (1992). Erotica. USA: Warner Bros.
  18. Alek Keshishian A. (1991). In Bed with Madonna/Madonna: Truth or Dare (A letto con Madonna). USA: Propaganda Film-Boy Toy Productions.
  19. Kubrick S. (1971). A Clockwork Orange (Arancia meccanica), USA, Warner Bros.
  20. The Morelli Brothers (2022). Bagno a mezzanotte. Italia: Universal Music.
  21. Verhoeven P. (1992). Basic Instinct. USA-Francia, Inghilterra: TriStar Pictures-Guild Film-UGC.
  22. Sitografia
  23. GossipIT, Elodie sbotta e risponde alle critiche arrivate al suo nuovo sensuale videoclip, https://youtu.be/LOTBggDd5C0 (consultato in data 20.09.2023).
  24. Stefania Medetti, Madonna e Rocco: gli psicologi spiegano perché è nata la crisi, 07.03.2016, https://www.repubblica.it/moda-e-beauty/2016/03/07/news/madonna_figlio_rocco_lite_psico_social-291271456/ (consultato in data 20.09.2023).

Massimiliano Stramaglia, Queer and Fluid Culture and The Rights of The LGBTQ+ Community: Madonna, Lady Gaga and Elodie in "EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY" 2/2023, pp 44-56, DOI: 10.3280/ess2-2023oa16543