Titolo Rivista RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Autori/Curatori Antonio Ceruso
Anno di pubblicazione 2025 Fascicolo 2025/93
Lingua Italiano Numero pagine 35 P. 29-63 Dimensione file 868 KB
DOI 10.3280/RIV2025-093003
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
This scientific article focuses on the role of lifelong learning and skills certification in the Tuscany Region, as a tool for addressing the employment challenges of the 21st century. Applying the Theory of Change (Toc) and the theory-based evaluation as an analysis framework, the research aims to demonstrate the usefulness or otherwise of the regional service in terms of lifelong learning. The methodological approach of the ToC is preferred to other possible ones (e.g. counterfactual or realist approach) because it is more in line with highlighting the research of the chains and causal connec-tions that have laid the foundations for the expected change. Through a sur-vey to collect empirical data directly from the beneficiaries of the public measures, opinions and experiences of service participants are examined in depth, evaluating the contribution of the regional program to improving the working conditions of the beneficiaries. The results obtained aim to confirm or deny the validity of the ToC and to provide indications for the Tuscany Region to optimize its policies on the recognition and certification of skills.
Parole chiave:Toc; Skills; Lifelong learning; Evaluation; Tuscany Region.
Antonio Ceruso, Valutare la formazione professionale con la Theory of Change: una sperimentazione in RT in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 93/2025, pp 29-63, DOI: 10.3280/RIV2025-093003