Dream as daily trauma, and the interpreter's responsibility. A rereading ofFreud’s The Interpretation of Dreams

Journal title PSICOTERAPIA E SCIENZE UMANE
Author/s Luigi Antonello Armando
Publishing Year 2013 Issue 2013/1 Language Italian
Pages 30 P. 63-92 File size 259 KB
DOI 10.3280/PU2013-001005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Freud’s The Interpretation of Dreams (1900) has beenconsidered the book that has reawaken the interest for dreams as manifestations of psychic realityand as the royal road to its knowledge. One hundred years later, a Japanese writer (HarukiMurakami) points out the risk that dreams disappear together with the disappearance of psychicreality and of human world as well. The Author of this paper reflects on the actuality of thisrisk. To this purpose, he rereads Freud’s 1900 book - which seems to warrant against this risk "historicizing it, i.e., trying to understand its place in the history of the interest toward dreamsand in Freud’s personal history. The Author concludes that, against the appearance, Freud’s1900 book draws nearer the risk pointed out by the Japanese writer. He also concludes that, inorder to avoid that risk, the interpreter’s responsibility must assume today the form of a separationfrom that book, of a recognition of Freud’s historical reality, and of a correct relation withthis reality.

Keywords: Dream, novelty, psychic reality, Freud’s historical reality, interpreter’sresponsibility

  1. Armando L.A. (1980). Una nota sul logos di Eraclito. Internet: http://www.antonelloarmando.it/news/viewart.php?idart=31
  2. Armando L.A. (1992). Kant e la fondazione della psicoterapia negativa. In: Armando, 2004, pp. 180-202.
  3. Armando L.A. (1994). Gli inizi della critica di E. de Martino al “logos occidentale”. In: Armando, 2004, pp. 203-210.
  4. Armando L.A. (2003). Donne e pastasciutta: una nota sul concetto di desiderio. Quaderni di comunicazione dell’Università degli Studi di Lecce, III, 3: 44-55. Anche in: Armando, 2004, pp. 287-297. Edizione su Internet: http://www.antonelloarmando.it/news/viewart.php?idart=3.
  5. Armando L.A. (2004). La ripetizione e la nascita. Napoli: Liguori
  6. Armando L.A. (2007). Cura e verità (Recensione-saggio di: Fagioli M., Lezioni 2002. Roma: Nuove Edizioni Romane, 2006). Psicoterapia e Scienze Umane, 2007, XLI, 1: 91-110. Edizione su Internet: http://www.antonelloarmando.it/articoli/cv.pdf.
  7. Armando L.A. (2008a). “Un estremo mio desiderio”: il tema del riconoscimento nelle lettere, nell’opera e nella vita di Machiavelli. Psicoterapia e Scienze Umane, XLII, 1: 61-88.
  8. Armando L.A. (2008b). Terrore o sbigottimento? Una nota sul Machiavelli di Strauss. Scritture di storia, 5: 277-300 (Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane).
  9. Armando L.A. (2009). Terrore, affascinazione, incertezza: una lettura del saggio di Freud sul “Das Unheimliche”. Psicoterapia e Scienze Umane, XLIII, 2: 167-190. DOI: 10.3280/PU2009-002003
  10. Armando L.A. (2010). Dalla Nuova Atene a Tebe: il trauma in Freud e secondo Freud. Psicoterapia e Scienze Umane, XLIV: 4: 473-502. DOI: 10.3280/PU2010-004003
  11. Armando L.A. (2011). La giunta. Un gioco di specchi e di immagini nel lavoro di uno psicoanalista. Psicoterapia e Scienze Umane, XLV, 2: 181-198. DOI: 10.3280/PU2011-002003
  12. Bolko M. & Merini A. (1991). Sogni e telepatia. Continuità e discontinuità della ricerca psicoanalitica. In: Bosinelli M. & Cicogna P.C., a cura di, Sogni: figli di un cervello ozioso. Torino: Bollati Boringhieri, 1991, pp. 129-148.
  13. Butts R.E. (1984). Kant and the Double Government Methodology. Supersensitivity and Method in Kant’s Philosophy of Science. Dordrecht: Reidl (trad. it.: Sogno e ragione in Kant. Roma: Nuove Edizioni Romane, 1992).
  14. Cavalcanti G. (XIII sec. d.C.). Rime. Torino: Einaudi, 1981.
  15. Dante Alighieri (1292-93). Vita nuova. In: Opere. Firenze: Società Dantesca Italiana, 1960, pp. 1-49.
  16. Dante Alighieri (ca. 1300). Le Rime. In: Opere. Firenze: Società Dantesca Italiana, 1960, pp. 51-142.
  17. Dante Alighieri (1304-21). Divina Commedia. In: Opere. Firenze: Società Dantesca Italiana, 1960, pp. 443-798.
  18. Eraclito (VI-V sec. a.C.). Frammenti. A cura di M. Marcovich. Firenze: La Nuova Italia, 1978
  19. Festinger L. (1957). A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press (trad. it.: Teoria della dissonanza cognitiva. Milano: FrancoAngeli, 1973).
  20. Feuerbach L. (1841). Das Wesen des Christentums. Leipzig: Wigand (trad. it.: L’essenza del Cristianesimo. Milano: Feltrinelli, 1949).
  21. Feuerbach L. (1845). Das Wesen der Religion. Leipzig: Wigand (trad. it.: L’essenza della religione. Torino: Einaudi, 1972).
  22. Forcellino A. (2008). 1545: gli ultimi giorni del Rinascimento. Bari: Laterza
  23. Freud S. (1887-1904 [1985]). The Complete Letters of Sigmund Freud to Wilhelm Fliess, 1887- 1904 (Masson J.M., ed. and transl.). Cambridge: Belknap Press of Harvard Univ. Press, 1985 (trad. it.: Lettere a Wilhelm Fliess, 1887-1904. Torino: Bollati Boringhieri, 1986).
  24. Freud S. (1895 [1950]). Progetto di una psicologia. Opere, 2: 195-284. Torino: Boringhieri, 1968
  25. Freud S. (1898). Meccanismo psicologico della dimenticanza. Opere, 2: 423-430. Torino: Boringhieri, 1968.
  26. Freud S. (1899 [1900]). L’interpretazione dei sogni. Opere, 3. Torino: Boringhieri, 1966.
  27. Freud S. (1901). Frammento di un’analisi di isteria (Caso clinico di Dora). Opere, 4: 301-402. Torino: Boringhieri, 1970
  28. Freud S. (1907). Istruzione sessuale dei bambini (lettera aperta al Dottor M. Fürst). Opere, 5: 355-362. Torino: Bollati Boringhieri, 1972.
  29. Freud S. (1908). La morale sessuale “civile” e il nervosismo moderno. Opere, 5: 411-430. Torino: Boringhieri, 1972
  30. Freud S. (1910 [1911]). Osservazioni psicoanalitiche su un caso di paranoia (dementia paranoides) descritto autobiograficamente (Caso clinico del presidente Schreber). Opere, 6: 335-406. Torino: Boringhieri, 1974.
  31. Freud S. (1912-13). Totem e tabù. Opere, 7: 3-164. Torino: Boringhieri, 1975
  32. Freud S. (1913). Il Mosè di Michelangelo. Opere, 7: 293-328. Torino: Boringhieri, 1975.
  33. Freud S. (1915). Considerazioni attuali sulla guerra e sulla morte. Opere, 8: 123-148. Torino: Boringhieri, 1976
  34. Freud S. (1916). Caducità. Opere, 8: 173-176. Torino: Boringhieri, 1976
  35. Freud S. (1919). Il perturbante. Opere, 9: 81-114. Torino: Boringhieri, 1977.
  36. Freud S. (1920a). Al di là del principio di piacere. Opere, 9: 189-249. Torino: Boringhieri, 1977.
  37. Freud S. (1920b). Complementi alla teoria del sogno. Opere, 9: 255-256. Torino: Boringhieri, 1977
  38. Freud S. (1921). Sogno e telepatia. Opere, 9: 383-407. Torino: Boringhieri, 1977.
  39. Freud S. (1925). Alcune aggiunte d’insieme alla “Interpretazione dei sogni”. Opere, 10: 153- 164. Torino: Boringhieri, 1978
  40. Freud S. (1927). L’avvenire di un’illusione. Opere, 10: 435-485. Torino: Boringhieri, 1978
  41. Freud S. (1932 [1933]). Introduzione alla psicoanalisi (nuova serie di lezioni). Lezione 30: Sogno e occultismo. Opere, 11: 145-169. Torino: Boringhieri, 1979.
  42. Freud S. (1929 [1930]). Il disagio della civiltà. Opere, 10: 555-630. Torino: Boringhieri, 1978.
  43. Freud S. (1936). Un disturbo di memoria sull’Acropoli: lettera aperta a Romain Rolland. Opere, 11: 473-481. Torino: Boringhieri, 1979
  44. Hillman J. (1885). Anima: An Anatomy of a Personified Notion. Dallas, TX: Spring Publications (trad. it.: Anima: anatomia di una nozione personificata. Milano: Adelphi, 1989).
  45. Husserl E. (1935-37). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. The Hague (NL): Nijhoff, 1954 (trad. it.: La crisi delle scienze europee e la fenomenologia trascendentale. Il Saggiatore: Milano 1961).
  46. Jung C.G. (1913). Le fantasie dell’inconscio. In: L’analisi dei sogni e altri scritti. Torino: Boringhieri, 1978
  47. Kant I. (1760). Gedanken bei dem frühzeitigen Ableben des Herrn Johann Friedrich von Funk [Pensieri in occasione della precoce scomparsa del nobile Giovanni Federico von Funk]. Königsberg: Johann Friedrich Driest.
  48. Kant I. (1766). Träume eines Geistersehers, erläutert durch Träume der Metaphysik. | Kant, Immanuel. Leipzig: P. Reclam, 1880 (trad. it.: I sogni di un visionario spiegati con i sogni della metafisica. Milano: ISIS, 1920; Milano: Rizzoli, 1982).
  49. Kant I. (1781). Kritik der reinen Vernunft. Riga: Johann Friedrich Hartknoch (trad. it.: Critica della ragione pura. Torino: Einaudi, 1967).
  50. Kant I. (1790). Lettera a L.E. Borowski. In: Epistolario filosofico, 1761-1800. A cura di O. Meo. Genova: Il Melangolo, 1990.
  51. Laplanche J. (2007). Sexual. La sexualitè énlargie au sens freudien 2000-2006. Paris: PUF (trad. it.: Sexuale: la sessualità allargata nel senso freudiano, 2000-2006. Bari: La Biblioteca, 2007).
  52. Laplanche J. & Pontalis J.-B. (1967). Vocabulaire de la psychanalyse. Paris: PUF (trad. it.: Enciclopedia della psicoanalisi. Bari: Laterza, 1968, 2010).
  53. Lavagetto M. (1985). Freud, la letteratura e altro. Torino: Einaudi.
  54. Kuhn T. (1962). The Structure of Scientific Revolution (II edition: 1970). Chicago, IL: University of Chicago Press (trad. it.: La struttura delle rivoluzioni scientifiche. Torino: Einaudi, 1969).
  55. Le Goff J. (1985). Le Christianisme et le rêves (IIe-VIIe siècles). In: Il sogno nel Medioevo a cura di T. Gregory. Roma: Edizioni dell’Ateneo.
  56. Machiavelli N. (1513). Il principe. In: Opere II. A cura di C. Vivanti. Torino: Einaudi, 1999
  57. Machiavelli N. (1513-21). Discorsi. In: Opere II. A cura di C. Vivanti. Torino: Einaudi, 1999
  58. Mancia M. (2004). Breve storia del sogno. Dall’antichità all’attualità. Venezia: Marsilio
  59. Mannoni O. (1969). Clefs pour l’Imaginaire ou l’Autre Scène. Paris: Éditions du Seuil (trad. it.: La funzione dell’immaginario: letteratura e psicanalisi. Bari: Laterza, 1972).
  60. Mannoni O. (1978). Fictions freudiennes. Paris: Éditions du Seuil (trad. it.: Psicanalisi e letteratura. Milano: Spirali, 1989).
  61. Marinelli L. & Mayer A. (2010). Sognare a libro aperto. Torino: Bollati Boringhieri
  62. Migone P. (2006). Come la psicoanalisi contemporanea utilizza i sogni. Il Ruolo Terapeutico, 102: 72-82. Edizione su Internet: http://www.psychomedia.it/pm/modther/probpsiter/ruoloter/rt102-06.htm
  63. Murakami H. (1985). Sekai no owari to hādo-boirudo wandārando. Tokyo: Kodansha (trad. it.: La fine del mondo e il paese delle meraviglie. Milano: Baldini & Castoldi, 2002; Torino: Einaudi, 2008).
  64. Murakami H. (1987). Noruwei no mori. Tokyo: Kodansha (trad. it.: Tokyo Blues. Milano: Feltrinelli, 1993; Norvegian Wood. Tokyo Blues. Torino: Einaudi, 2006).
  65. Murakami H. (1993). Zō no shōmetsu. Tokyo: Kodansha (trad. it.: L’elefante scomparso e altri racconti. Milano: Baldini & Castoldi, 2001; Torino: Einaudi 2009).
  66. Murakami H. (1997). Nejimaki-dori kuronikuru. Tokyo: Kodansha (trad. it.: L’uccello che girava le viti del mondo. Milano: Baldini & Castoldi, 1999; Torino: Einaudi, 2007).
  67. Murakami H. (2002). Umibe no Kafuka. Tokyo: Kodansha (trad. it.: Kafka sulla spiaggia. Torino: Einaudi, 2008).
  68. Nathan T. (2011). La nouvelle interprétation des rêves. Paris: Odile Jacob (trad. it.: Una nuova interpretazione dei sogni. Milano: Raffaello Cortina, 2011).
  69. Nietzsche F. (1872). Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik. Leipzig: Fritzsch (trad. it.: La nascita della tragedia dallo spirito della musica. In: Opere III/1. A cura dì G. Colli & M. Montinari. Milano: Adelphi, 1972).
  70. Rushdie S. (2008). The Enchantress of Florence. London: Jonathan Cape (trad. it.: L’incantatrice di Firenze. Milano: Mondadori, 2009).
  71. Schnitzler A. (1902 [1905]). Die Weissagung. Neue Freie Presse, 24 dicembre 1905 (trad. it.: La profezia/Die Weissagung. Milano: Leone, 2012; anche in: La predizione. Milano: Anabasi, 1995).
  72. Shelley M. (1818). Frankenstein; or, the modern Prometheus. London: Lackington, Hughes, Harding, Mavor & Jones (II edition: London: H. Colburn and R. Bentley, 1831) (trad. it.: Frankenstein. Roma: De Luigi, 1944; Torino: Einaudi, 2011).
  73. Welliver W. (1956). L’impero fiorentino. Firenze: La Nuova Italia, 1957.
  74. de Martino E. (1958). Il mondo magico. Torino: Einaudi
  75. de Martino E. (1959). Mito, scienze religiose e civiltà moderna. In: Furore, simbolo, valore. Milano: Il Saggiatore, 1962, pp. 13-64.

Luigi Antonello Armando, Il sogno come trauma quotidiano e la responsabilità dell’interprete. Una rilettura de l’interpretazione dei sogni di Freud in "PSICOTERAPIA E SCIENZE UMANE" 1/2013, pp 63-92, DOI: 10.3280/PU2013-001005