Legami segreti. Educarsi alla polis tra silenzi e luoghi di pensiero

Journal title EDUCAZIONE SENTIMENTALE
Author/s Emanuela Mancino
Publishing Year 2014 Issue 2014/21 Language Italian
Pages 15 P. 152-166 File size 681 KB
DOI 10.3280/EDS2014-021015
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Secret bonds. Educating themselves to the polis among silence and places of though. Thinking about polis involves the consideration of the ways it is expressed, it plays and it shows its being the place of intersubjectivity. Within an ontological framework of plurality, considering the polis means capture the pre-eminence of dimensions related to the difference, the relationship and the ethical perspective of being-with. These areas constitute places of the "between" that is increasingly necessary to grasp, especially because of those areas that are characterized as dichotomous and set themselves as fractures inside narratives. Narratives that could ensure the unit dialectic of the polis itself. The common reality of the world is the practice of a communicative conception of power that is flowed in the sphere of action, constructing an inter-subjective knowledge, even within a narrative paradigm, which transits through forms of attention and listen to the changing voice of the subjects of the polis in order to capture the sound substance or possible distance and calling.

Keywords: Intersubjectivity, narrative, subject, desire, experience, relationship, ethics

  1. Arendt H. (1958). Vita activa. La condizione umana. Torino: Bompiani, 1978.
  2. Arendt H. (1978). The Life of the Mind. Ed. It.: La vita della mente. Bologna: il Mulino, 1987.
  3. Arendt H. (2002). Pensamento e considerações morais. In: A Dignidade da Política. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
  4. Aristotele. Politica, 1252, 4-8.
  5. Augé M. (1992). Un etnologo nel metrò. Milano: Eleuthera.
  6. Augé M. (1993). Non-luoghi. Introduzione ad una antropologia della surmodernità. Milano: Eleuthera.
  7. Augè M. (2007). Città, luoghi, integrazioni. Milano: Mondadori.
  8. Bachelard G. (2006). La poetica dello spazio. Bari: Edizioni Dedalo.
  9. Benjamin W. (1936). Der Erzähler. Betrachtungen zum Werk Nikolai Lesskow. In: Orient und Occident. Ed. It.: Il narratore. Considerazioni sull'opera di Nikolaj Leskov. Torino: Einaudi, 2011.
  10. Bertin G.M. (1968). Educazione alla ragione. Lezioni di pedagogia generale. Roma: Armando editore.
  11. Bodei R. (2009). La vita delle cose. Bari: Laterza.
  12. Buber M. (1993). Il principio dialogico e altri saggi. Torino: Edizioni San Paolo.
  13. Carmagnola F. e Ferraresi M. (1999). Merci di culto: ipermerce e società mediale. Roma: Castelvecchi.
  14. Contini M.G. (2009). Elogio dello scarto e della resistenza. Pensieri ed emozioni di filosofia dell’educazione. Bologna: Clueb.
  15. Demetrio D. (2009). Ascetismo metropolitano. L’inquieta religiosità dei non credenti. Milano: Ponte alle Grazie.
  16. Fabris A. (1995). La noia, il nulla. Tra Jankélévitch e Heidegger. Aut Aut, 270, Novembre-Dicembre.
  17. Ferrari G.A. (2013). La rivoluzione digitale ha già vinto e rappresenta il buon totalitarismo. Corriere della Sera, 6 agosto.
  18. Glucksmann A. (1995). Il mondo increspato. Milano: Bompiani.
  19. Jankélévitch V. (1991). L’avventura, la noia, la serietà. Genova: Marietti.
  20. Lévinas E. (1971). Totalité et infini. Ed. It.: Totalità e infinito. Milano: Jaka Book,1980.
  21. Magatti M. (2009). Libertà immaginaria. Le illusioni del capitalismo tecno-nichilista. Milano: Feltrinelli.
  22. Mancino E. (2012). Le trasformazioni dell’esperienza. In: Demetrio D., a cura di, con scritti di Biffi E., Castiglioni M., Mancino E., Educare è narrare. Milano: Mimesis.
  23. Mancino E. (2013). Il segreto all’opera. Pratiche di riguardo per un’educazione del silenzio. Milano: Mimesis.
  24. Nancy J.L. (1996). Être singulier pluriel. Paris: Galilée. Trad. It. di Tarizzo D., Essere singolare plurale. Torino: Einaudi, 2001.
  25. Natoli S. (2006). Guida alla formazione del carattere. Brescia: Morcelliana.
  26. Nietzsche F. (1886). Also sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen. Ed. It.: Così parlò Zarathustra. Milano: Rizzoli.
  27. Ricoeur P. (1983). Temps et recit. Ed.It.: Tempo e Racconto, vol. I, II, II. Milano: Jaka Book, 1988.
  28. Ricoeur P. (1990). Soi-même comme un autre. Ed. It.: Sé come un altro. Milano: Jaka Book, 1993.
  29. Ricoeur P. (2004). Parcours de la reconnaissance. Trois études. Paris: Èditions Stock. Ed. It.: Percorsi del riconoscimento. Milano: Cortina, 2005.
  30. Rigotti F. (2007). Il pensiero delle cose. Milano: Apogeo.
  31. Rivolta G. e Baroni E. (2011). Libertà personale e bene comune. Paperback.
  32. Schneider M. (1970). Il significato della musica. - Simboli, forme, valori del linguaggio musicale. Milano: SE.
  33. Schneider M. (1981). Le pietre che cantano. Milano: SE.
  34. Starace G. (2013). Gli oggetti e la vita. Roma: Donzelli, Roma, 2013.
  35. Suler J. (1997). The Final Showdown Between In-Person and Cyberspace relationships, Pubblicato nell’ipertesto: http://psycyber.blogspot.it/.
  36. Zambrano M. (1939). Filosofía y poesía. Ed. It: Filosofia e poesia. Bologna: Edizioni Pendragon, 2010.
  37. Zambrano M. (2008). Per l’amore e per la libertà. Scritti sulla filosofia e sull’educazione. Genova: Marietti.

Emanuela Mancino, Legami segreti. Educarsi alla polis tra silenzi e luoghi di pensiero in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 21/2014, pp 152-166, DOI: 10.3280/EDS2014-021015