Appunti sulla Ricerca-Azione in Pedagogia

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Massimo Baldacci
Publishing Year 2014 Issue 2013/2 Language Italian
Pages 6 P. 5-10 File size 513 KB
DOI 10.3280/ERP2013-002001
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In recent decades, educational research has moved from the dominance of the positivist paradigm to the hermeneutic paradigm, without finding a rational and balanced solution. After a short introduction of these two paradigms, the article aims to outline a working hypothesis concerning a possible "third way" able to define a rational mediation between these two theoretical approaches. This "third way" will be drafted usignThe general framework within which we place this hypothetical third way to guarantee it from a mere eclecticism, that will be of critical rationalism Banfi (1957), whose theoretical lines allow an anti-dogmatic approach to the variety of research methodologies.

  1. Baldacci, M. (2013). Un’epistemologia della ricerca educativa. In Baldacci, M., & Frabboni, F. (Eds.), Manuale di metodologia della ricerca educativa. Torino: Utet.
  2. Banfi, A. (1957). Appunti per una metodologia critica. In Banfi, A. (Eds.). La ricerca della realtà. Firenze: Sansoni.
  3. Barone, F. (1986). Il neopositivismo logico. Roma-Bari: Laterza.
  4. Brandom, R.B. (2002). Articolare le ragioni. Un’introduzione all’inferenzialismo. Milano: Il Saggiatore.
  5. Carnap, R. (1971). Analiticità, signifcanza, induzione. Bologna: il Mulino, Bologna.
  6. Davidson, D. (1994). Verità e interpretazione. Bologna: il Mulino.
  7. Foucault, M. (1977). La microfisica del potere. Torino: Einaudi.
  8. Gadamer, H.G. (1999). La ragione nell’età della scienza. Genova: Il Melangolo.
  9. Popper, K.R. (1972). Congetture e confutazioni. Bologna: il Mulino.
  10. Popper, K.R. (1995). Logica della scoperta scientifica. Torino: Einaudi.
  11. Pourtois, P. (1986). La ricerca-azione in pedagogia. In Becchi, E., & Vertecchi, B. (Eds.) Manuale critico della sperimentazione e della ricerca educativa. Milano: Franco Angeli.
  12. Preti, G. (1976). Saggi filosofici. Firenze: La Nuova Italia.
  13. Putnam, H. (1992). Il pragmatismo: una questione aperta. Roma-Bari: Laterza.
  14. Putnam, H. (1995). Realismo dal volto umano. Bologna: il Mulino.
  15. Quine, W.V. (2004). Due dogmi dell’empirismo. In Quine, W.V. (Eds.). Da un punto di vista logico. Milano: Raffaele Cortina.
  16. Reichembach, H. (1968). L’analisi filosofica dell’esperienza scientifica. Padova: Marsilio.
  17. Rorty, R. (1998). La filosofia e lo specchio della natura. Milano: Bompiani.
  18. Rorty, R. (1999). Putnam e la minaccia relativistica. In Marchetti, G. (Eds.). Il neopragmatismo. Firenze: La Nuova Italia.
  19. Sellars, W. (2004). Empirismo e filosofia della mente. Torino: Einaudi.
  20. Wittgenstein, L. (1984). Tractatus logico-philosophicus. Torino: Einaudi

Massimo Baldacci, Appunti sulla Ricerca-Azione in Pedagogia in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2013, pp 5-10, DOI: 10.3280/ERP2013-002001