La coppia nel cinema

Journal title EDUCAZIONE SENTIMENTALE
Author/s Dario D'Incerti, Giuseppe Varchetta
Publishing Year 2016 Issue 2016/25 Language Italian
Pages 18 P. 108-125 File size 136 KB
DOI 10.3280/EDS2016-025010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The couple in cinema. The reality of the couple was not the subject of particular reflection and research by the psychoanalysis. Psychosocioanalysis is an exception: through the phenomenology of the work and the organization psychosocioanalysis reflected the perspectives on the issue of the couple. Pagliarani offers two perspectives of the couple: in genital every human being is psychologically and physiologically male or female; in other situations, in creativity in general, the human being is both male and female. Bisexuality characterizes the woman and the man "impregnated by the idea", capable of producing the work and to penetrate the world, at the same time penetrating and penetrated. The hypothesis that is proposed in this contribution - in direct reference to the cases of couples work in film creativity - has two perspectives: 1) the couple bisexual at work is able to contain the structuring symbol, which develops in the aesthetic/creative process and during which both members of the bisexual couple meet contrary trends; 2) the experience of the creating couple, meeting of two different, it is simultaneously characterized by developmental experiences and regressive and as such, is an extraordinary laboratory for the agent subject, an intermediate space, in preparation for adequate meeting the open space group, the organization, and the polis. The chronicles of couples to work in film creativity from different points of view documents the hypothesis of the proposed research.

Keywords: Bisexuality, genital couple, internal bisexual couple, gender, difference, parity, equality, plurality, primary task, couple and organizational experience, couple engaged in creativity

  1. Amati Sas F. (2004). Riflessioni su una interpretazione nel trans-soggettivo: intorno all’ambiguità, agli spazi della soggettualità, alla violenza sociale. Psychomedia, 2.
  2. Arendt H. (1958). Vita attiva. Milano: Bompiani, 1988.
  3. Arendt H. (2005). Socrate. Milano: Cortina, 2015.
  4. Bion W.R. (1948). La psichiatria in un tempo di crisi. In: Cassani C. e Varchetta G., a cura di, Psicosocioanalisi e crisi delle istituzioni. Milano: Guerini e Associati, 1990.
  5. Bonazzi G. (1989). Storia del pensiero organizzativo. Milano: FrancoAngeli.
  6. Buccheri V. (1999). Joel e Ethan Coen. Milano: Il Castoro cinema.
  7. Cassani C. e Varchetta G. (1995). Coppie. Milano: Guerini e Associati.
  8. Cavarero A. (2015). Il Socrate di Hannah Arendt. In: Arendt H. Socrate. Milano: Cortina.
  9. Civitarese G. (2011). La violenza delle emozioni. Milano: Cortina.
  10. Civitarese G. (2014). I sensi e l’inconscio. Roma: Borla.
  11. Crowe C. (2002). Conversazioni con Billy Wilder. Milano: Adelphi.
  12. Forti D. e Natili F. (2014). La coppia e la bisessualità. In: Pagliarani L., Saggi scelti. Milano: Guerini e Associati.
  13. Garofalo D. (2006). Riconoscimento e psicanalisi. Roma: Borla.
  14. Harris Williams M. (2010). Lo sviluppo estetico. Roma: Borla, 2012.
  15. Laplanche J. e Pontalis J.B. (1966). Enciclopedia della psicoanalisi. Bari: Laterza, 2005
  16. Meltzer D. (1978). Lo sviluppo kleiniano. Roma: Roma, 1982.
  17. Morelli U. (2010). Mente e bellezza. Torino: Allemandi.
  18. Morelli U. (2016). Ostaggi/ospiti/ostili, l’una e l’altro. In questo numero della rivista.
  19. Ogden T.H. (1994). Soggetti dell’analisi. Milano: Masson-Dunod, 1999.
  20. Natili F. (2014). Angoscia della bellezza. Dialogo con Luigi Pagliarani e altre narrazioni. In: Pagliarani L., Saggi scelti. Milano: Guerini e Associati.
  21. Pagliarani L. (1985, 2003). Il coraggio di Venere. Milano: Cortina.
  22. Pagliarani L. (2014). Saggi scelti. A cura di Forti D. e Natili F. Milano: Guerini e Associati.
  23. Panichi S. (2014). Fratelli di cinema. Roma: Donzelli.
  24. Spaltro E. (2015). Il genere come traghettatore culturale. Psicologia e Lavoro, LXVI, 174.
  25. Tagliagambe S. (2008). Lo spazio intermedio. Milano: Università Bocconi Editore.
  26. Varchetta G. (2007). L’ambiguità organizzativa, Milano: Guerini e Associati.
  27. Weick K. (1969, 1979). Organizzazione. Torino: Isedi, 1993.

Dario D'Incerti, Giuseppe Varchetta, La coppia nel cinema in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 25/2016, pp 108-125, DOI: 10.3280/EDS2016-025010