Visual evidences: towards a larger, but integrated and prudent use

Journal title SOCIETÀ E STORIA
Author/s Massimo Ferretti
Publishing Year 2016 Issue 2016/153 Language Italian
Pages 8 P. 539-546 File size 590 KB
DOI 10.3280/SS2016-153007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article suggests that the pictorial turn and the recent configuration of the visual studies field have stimulated (rather than caused) a more ancient and well-established relationship between historians, art historians, and visual sources. As for the studies on the long Nineteenth Century, historians should now produce more close and perhaps nuanced analysis both on the concrete practices of perception and on the autonomy of the visual dimension.

Keywords: Pictorial Turn, Periodization, Visual Practices, Long Nineteenth Century, Seriality

  1. Bachtin M. (1979), Estetica e romanzo, Torino, Einaudi.
  2. Bredekamp H. (2015), Immagini che ci guardano. Teoria dell’atto iconico, edizione italiana a cura di F. Vercellone, Milano, Cortina.
  3. Burdick A., Deucker J., Lunenfeld P., Presner T., Schnapp J. (2012), Umanistica digitale, Milano, Mondadori.
  4. Crary J. (2013), Le tecniche dell’osservatore. Visione e modernità nel XIX secolo, Torino, Einaudi.
  5. Didi-Huberman G. (2007), Storia dell’arte e anacronismo delle immagini, Torino, Bollati Boringhieri.
  6. Droysen J.G. (1994), Istorica. Lezioni di enciclopedia e metodologia della storia (1857), Napoli, Guida.
  7. Holmes O.W. (1985), Il mondo fatto immagine. Origini fotografiche del virtuale, a cura di G. Fiorentino, Genova, Costa & Nolan.
  8. Hubert G. (1964), La sculpture dans l’Italie napoléonienne, Paris, de Boccard.
  9. Mirzoeff N. (2002), Introduzione alla cultura visuale, Roma, Meltemi. Mitchell W.J.T. (2008), Pictorial turn. Saggi di cultura visuale, a cura di M. Cometa, Palermo, Duepunti.
  10. Romano G. (1978), Studi sul paesaggio, Torino, Einaudi.
  11. Sorba C. (2015), Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell’età della Restaurazione, Roma-Bari, Laterza.
  12. Stone L. (1989), Viaggio nella storia, Roma-Bari, Laterza.
  13. Vovelle M. (1989), Immagini e immaginario nella storia, Roma, Editori Riuniti.

Massimo Ferretti, Testimonianze figurative: verso un uso più largo, ma cauto e non omologato in "SOCIETÀ E STORIA " 153/2016, pp 539-546, DOI: 10.3280/SS2016-153007