Foreign Students and Achievement in Italian: Difficulties and Expectations starting from the Results of the Ten Year-old Students in School Year 2013/2014

Journal title EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING
Author/s Veronica Riccardi, Giuseppina Le Rose
Publishing Year 2017 Issue 2017/1 Language Italian
Pages 16 P. 17-32 File size 509 KB
DOI 10.3280/EXI2017-001002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The growing presence of foreign students in the Italian school continually interrogate teachers, policy makers and all those who are daily faced with issues related to this more and more structural reality. This work presents an analysis of the educational achievements in Italian of foreign students who have just completed the first cycle of education (5th grade) in Italy. To this end, we use INVALSI data that have the advantage to measure learning outcomes through standardized tests. Studying the frequency of responding correctly to any individual item and controlling for students’ family background, we find substantially different and more encouraging reading of the learning gaps between Italian and foreign students.

Keywords: Foreign students’ educational achievement; INVALSI; socioeconomic- cultural background; equity; linguistic competence.

  1. Ambrosi, S. (2012). Teoria e prassi dell’italiano L2 come lingua per lo studio. Laboratorio Itals, novembre. Retrieved from http://www.itals.it/teoria-e-prassi-dell%E2%80%99italiano-l2-come-lingua-lo-studio.
  2. Beretta, M. (1990). Morfologia in italiano lingua seconda. In Banfi, E. & Cordin, P. (a cura di), Storia dell’italiano e forme dell’italianizzazione. Atti del XXIII Congresso Internazionale di Studi, Trento-Rovereto 18-20 maggio 1989 (pp. 181-201). Roma: Bulzoni.
  3. Biagioli, R. (2011). La valutazione degli apprendimenti negli alunni stranieri. In Capperucci, D. (a cura di), La valutazione degli apprendimenti in ambito scolastico. Promuovere il successo formativo a partire dalla valutazione (pp. 101-113). Mila-no: FrancoAngeli.
  4. D’Annunzio, B. & Luise, M. C. (2008). Studiare in lingua seconda. Costruire l’accessibilità ai testi disciplinari. Perugia: Guerra.
  5. Folgheraiter, K., Tressoldi, P. E. (2003). Apprendimento scolastico degli alunni stranieri: quali fattori lo favoriscono?. Psicologia dell’educazione e della formazione, 3, 365-387.
  6. IDOS & Confronti (2016). Dossier statistico immigrazione. Roma: IDOS.
  7. INVALSI (2016). Rilevazioni nazionali degli apprendimenti 2015-16. Rapporto risultati. Retrieved from http://www.invalsi.it/invalsi/doc_evidenza/2016/07_Rapporto_Prove_INVALSI_2016.pdf.
  8. Luise, M. C. (2009). Metodologia CLIL e insegnamento disciplinare in classi plurilingui. Studi di glottodidattica, 2, 119-124.
  9. MIUR (2007). La via italiana per la scuola interculturale e l’integrazione degli alunni stranieri. Retrieved from http://hubmiur.pubblica.istruzione.it/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/cecf0709-e9dc-4387-a922-eb5e63c5bab5/documento_di_indirizzo.pdf.
  10. MIUR (2009). Atto di indirizzo MIUR 8 settembre 2009: Riforma primo ciclo. Retrieved from http://www.edscuola.it/archivio/norme/programmi/ai_8909.pdf.
  11. MIUR (2014). Linee guida per l’accoglienza e l’integrazione degli alunni stranieri. Retrieved from http://www.istruzione.it/allegati/2015/Rapporto_alunni_cittadinanza_non_italiana_2013_14.pdf.
  12. MIUR-ISMU (2015). Alunni con cittadinanza non italiana tra difficoltà e successi. Rapporto nazionale a.s. 2013/2014, Quaderni ISMU, 1.
  13. Molina, S. (2012). L’integrazione delle seconde generazioni e il ruolo dell’italiano per lo studio. Italiano lingua due, 1 (4), 20-30.
  14. Murineddu, M., Duca, V., & Cornoldi, C. (2006). Difficoltà di apprendimento degli studenti stranieri. Difficoltà di apprendimento, 12, 1, 49-70.
  15. Ricucci Fieri, R. (2008). Gli allievi stranieri come banco di prova delle politiche sociali in ambito educativo. Scelte e criticità del modello Torino. Paper presentato al Convegno dell’Osservatorio Nazionale sulla Famiglia “I giovani immigrati e le loro famiglie”, Ancona, 27-28 novembre 2008.
  16. Stock, J. H., Watson, M. W. (2005). Introduzione all’econometria. Milano: Pearson.
  17. Tarozzi, M. (2015). Dall’intercultura alla giustizia sociale. Per un progetto pedagogico e politico di cittadinanza globale. Milano: FrancoAngeli.

Veronica Riccardi, Giuseppina Le Rose, Alunni stranieri e apprendimento dell’italiano: difficoltà e aspettative a partire dagli esiti degli studenti di dieci anni nell’a.s. 2013/2014 in "EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING" 1/2017, pp 17-32, DOI: 10.3280/EXI2017-001002