Comunicazione aziendale e soggettività sociale del lavoratore

Journal title PRISMA Economia - Società - Lavoro
Author/s Davide Lucantoni
Publishing Year 2019 Issue 2018/1-2 Language Italian
Pages 14 P. 31-45 File size 240 KB
DOI 10.3280/PRI2018-001003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The contents and the role of contemporary communication, in the specific case of the corporate one, are taken as a starting point for sociological analysis in order to offer the opportunity to reflect on more general themes, concerning the changes occurred with the transition from Fordism to the total quality system. Its repercussions, as well as the production processes, are influencing the relationship between the individual and society, especially in terms of consumption, in which, for example, the prosumer is a consumer called to participate in the realization of the final products. The chosen methodology proposes to offer a hermeneutical reading of the business rhetorical contents, starting from some contributions offered by the sociological literature as the concept of social subjectivity production, and that of symbolic violence. Corporate communication uses tools from the most varied research fields, including psychology, linguistics and semiotics. The whole discussion is based on the idea that an effective critique of business communication can be made using equally hybrid instruments.

Keywords: Symbolic violence, social subjectivity production, fordism, total quality system, communication.

  1. Bartezzaghi E., (2010) L’organizzazione dell’impresa. Processi, progetti, conoscenza, persone, Rizzoli Etas, Milano
  2. Bigiaretti L., (2010) Scritti e discorsi di cultura industriale, Hacca, Matelica
  3. Bonazzi G., (2008) Storia del pensiero organizzativo, FrancoAngeli, Milano
  4. Bourdieu P., (2001) La distinzione. Critica sociale del gusto, il Mulino, Bologna
  5. Carmagnola F., (2006) Il consumo delle immagini: estetica e beni simbolici nella fiction economy, Bruno Mondadori, Milano
  6. Chandler A., (1992) La mano visibile. La rivoluzione manageriale nell’economia americana, FrancoAngeli, Milano
  7. Defeo J.A., Juran J. M., (2010) Juran’s Quality Handbook: The complete guide to performance excellence, McGraw-Hill Education, New York
  8. Deleuze G., Guattari F., (1980) Rizoma. Millepiani. Capitalismo e schizofrenia. Sezione I, Castelvecchi, Roma
  9. Dumazedier J., (1993), Sociologia del tempo libero, FrancoAngeli, Milano
  10. Gallino L., Ceri P., (2014) L’impresa responsabile. Un’intervista su Adriano Olivetti, Einaudi, Torino
  11. Gouldner W. A, (1972) La crisi della sociologia, Il Mulino, Bologna
  12. Gramsci A., (1978) Quaderno 22. Americanismo e fordismo, Einaudi, Torino
  13. Mayo E., (1969) I problemi umani e socio-politici della civiltà industriale, UTET, Milano
  14. Ohno T., (2004) Lo spirito Toyota. Il modello della qualità totale. E il suo prezzo, Einaudi, Torino
  15. Pasolini P.P., (2015) Le ceneri di Gramsci, Garzanti, Milano
  16. Richta R., (1977) Progresso tecnico e società industriale, Jaca Book, Milano
  17. Smith A., (2013) La ricchezza delle nazioni, Utet, Milano
  18. Taylor C., (1993) Le radici dell’io. La costruzione dell’identità moderna, Feltrinelli, Milano
  19. Taylor F.W., (2004) L’organizzazione scientifica del lavoro, Rizzoli Etas, Milano
  20. Toffler A., (1987) La terza ondata, Sperling & Kupfer, Milano
  21. Traini S., (2008) Semiotica della comunicazione pubblicitaria. Discorsi, marche, pratiche, consumi, Bompiani, Milano
  22. Adorno T.W., Horkheimer M., (2001) Lezioni di sociologia, Einaudi, Torino
  23. Adorno T.W., (2018) Prismi. Saggi sulla critica della cultura, Einaudi, Torino
  24. Apel O.K., Gadamer H.G., Habermas J., (1992) Ermeneutica e critica dell’ideologia, Queriniana, Brescia
  25. Artuso P., Meson G., (2008) La nuova comunicazione interna. Reti, metafore conversazioni, narrazioni, FrancoAngeli, Milano
  26. Bataille G., (2000) Il limite dell’utile, Adelphi, Milano
  27. Battezzati L., Bianchi F., (2010) Kaizen. Il miglioramento continuo, Guerini e Associati, Milano
  28. Baudrillard J., (2015) Lo scambio simbolico e la morte, Feltrinelli, Milano
  29. Benjamin W., (1973) Avanguardia e rivoluzione, Einaudi, Torino
  30. Canetti E., (1981) Massa e potere, Adelphi, Milano
  31. Cocco G., (2008) La comunicazione interna. Strategie e strumenti psicologici per le organizzazioni motivanti, FrancoAngeli, Milano
  32. Coda V., Minoja M., Tessitore A., (2012) Valori d’impresa in azione, Egea, Milano
  33. Durkheim E., (2016) La divisione del lavoro sociale, Il Saggiatore, Milano
  34. Foglio A., (2014) La comunicazione interna alle imprese e alle organizzazioni. Modalità, Linguaggio, circuiti, mezzi online e offline, FrancoAngeli, Milano
  35. Foucault M., (2015) Le parole e le cose. Un’archeologia delle scienze umane, Rizzoli, Milano
  36. Habermas J., (2017) Teoria dell’agire comunicativo. Volume 1: Razionalità nell’azione e razionalizzazione sociale, il Mulino, Bologna
  37. Habermas J., (2017) Teoria dell’agire comunicativo. Volume 2: Critica della ragione funzionalistica, Il Mulino, Bologna
  38. Jung C.G., (2012) La psicologia dell’inconscio, Bollati Boringhieri, Torino
  39. Lipovetsky G., Serroy J., (2017) L’estetizzazione del mondo. Vivere nell’era del capitalismo artistico, Sellerio, Palermo
  40. Marcuse H., (1999) L’uomo a una dimensione. L’ideologia della società industriale avanzata, Einaudi, Torino
  41. Orazi F., (2018) Dalla notte dei tempi ai giorni senza tempo. Sacro, profano e cultura ipermediata, Meltemi, Milano
  42. Paolucci G., (2011) Introduzione a Bourdieu, Laterza, Bari
  43. Polanyi K., (2010) La grande trasformazione. Le origini economiche e politiche della nostra epoca, Einaudi,Torino
  44. Searle J., (2000) Mente Linguaggio e società. La filosofia nel mondo reale, Raffaello Cortina, Milano
  45. Searle J., (2006) La costruzione della realtà sociale, Einaudi, Torino
  46. Segre B., (2015) Adriano Olivetti. Un umanesimo dei tempi moderni, Imprimatur, Reggio Emilia
  47. Weber M., (2005) Economia e società. Comunità, Donzelli, Roma
  48. Weber M., (2018) Economia e società. Dominio, Donzelli, Roma

Davide Lucantoni, Comunicazione aziendale e soggettività sociale del lavoratore in "PRISMA Economia - Società - Lavoro" 1-2/2018, pp 31-45, DOI: 10.3280/PRI2018-001003