Learning is an emotional and relational fact

Journal title RIVISTA DI PSICOTERAPIA RELAZIONALE
Author/s Maria Daria Battistelli
Publishing Year 2022 Issue 2022/56 Language Italian
Pages 18 P. 53-70 File size 214 KB
DOI 10.3280/PR2022-056004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The theme of learning is crossed from a relational and intrapsychic perspective by means of the multilevel care experience of an adoles-cent characterized by a history of complex growth and antisocial be-haviors. The intertwining of these two aspects outlines a straightfor-ward but not really explored path: it is necessary to have received suf-ficient responses to the attainment requests that each places on their reference adults during their own development, in order to be able to learn and to open up to the demands of the world. On the contrary, it is essential to balance the “emotional burden” to encourage learning aptitude and to foster the so-called “basic trust” necessary to be open to the world and relationships.

Keywords: learning, antisocial, relational, intrapsychic, growth, emotional accounting.

  1. Baldoni F. (2010). La prospettiva psicosomatica. Bologna: Il Mulino.
  2. Bion W. (2019). Apprendere dall’esperienza. Roma: Astrolabio.
  3. Boszormenyi-Nagy I., Spark G.M. (1973). Lealtà invisibili. La reciprocità nella terapia familiare intergenerazionale. Roma: Astrolabio.
  4. Canevelli F., Schepisi L. (2013). Stili famigliari, rappresentazioni, profili di personalità: una prospettiva evolutiva. Psicoterapia Relazionale, 37: 5-39. DOI: 10.3280/PR2013-03700
  5. Cavalli G., Sempio O.L., Marchetti A. (2007). Teoria della mente, metacognizione, emozioni/affetti: quali legami? Ricerca Psicoanalitica, 3: 347-370.
  6. Ciucci M., Scamperle S., Todini G. (1991). Il bambino con problemi scolastici. Scuola, famiglia, servizi: dalla contrapposizione alla collaborazione. In Malagoli Togliatti M., Telfener U. a cura di, Dall’individuo al sistema. Manuale di psicoterapia relazionale. Torino: Bollati Boringhieri.
  7. Liotti G., Farina B. (2011). Sviluppi traumatici. Eziopatogenesi, clinica e terapia della dimensione dissociativa. Milano: Raffaello Cortina.
  8. Loriedo C., Picardi A. (2005). Dalla teoria generale dei sistemi alla teoria dell’attaccamento. Percorsi e modelli della psicoterapia sistemico-relazionale. Milano: Franco Angeli.
  9. Winnicott D.W. (1968). L’uso di un oggetto e l’entrare in rapporto attraverso le identificazioni. In Winnicott D.W. (1995), Esplorazioni psicoanalitiche. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Maria Daria Battistelli, L’apprendimento è un "fatto" emotivo e relazionale in "RIVISTA DI PSICOTERAPIA RELAZIONALE " 56/2022, pp 53-70, DOI: 10.3280/PR2022-056004