The opening ritual in three different Gruppi di Parola: Analysis of interactive processes

Journal title RICERCHE DI PSICOLOGIA
Author/s Chiara Fusar Poli, Antonia Sorge, Emanuela Saita, Giancarlo Tamanza, Sara Molgora
Publishing Year 2023 Issue 2022/3 Language Italian
Pages 20 P. 1-20 File size 0 KB
DOI 10.3280/rip2022oa15120
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The Gruppo di Parola for children having separated parents is a short, preventive and support intervention aiming at promoting the resources and the well-being of participants both in individual terms as well as in the relational and familiar ones. In the scientific literature few contributions analyze this intervention from the process’ point of view. This paper focuses on a specific phase of the path during the first meeting – called “opening phase”. The aim is to identify some common elements in the interactive exchanges that allow the researcher to identify patterns of interaction. Three different Gruppi di Parola were considered, conducted in the same context (Service for families) and by the same operators (two females). This paper illustrates in details the coding system developed with the aid of the Transana software. The analyses confirm the presence of interactive configurations common to the three Gruppi di Parola.In particular, the intervention is characterized by an involvement of participants through an individual level as well as a group level (the group becomes the subject). Some elements of processual rituality and micro-rituality are also identified.

Keywords: ; Gruppo di Parola; process analysis; interaction; pattern

  1. Marzotto, C. (2000). Il lavoro di gruppo con bambini appartenenti a famiglie separate. Politiche Sociali e Servizi, 2, 387-403.
  2. Balestra, F., Everri, M. e Venturelli, E. (2011). L’interazione tra video e testo: Trascrizione triadica e a doppio registro. Giornale di Psicologia dello Sviluppo, Nucleo Monotematico, 99, 75-81.
  3. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psycholo g y , 3(2), 77-101 (2006). DOI: 10.1191/1478088706qp063oa.
  4. Cigoli, V. (1992). Il corpo familiare. L’anziano, la malattia, lʼintreccio generazionale. Milano: FrancoAngeli.
  5. Cigoli, V. (2006). L’albero della discendenza. Clinica dei corpi familiari. Milano: FrancoAngeli.
  6. Cigoli, V. (2012). Il viaggio iniziatico. Milano: FrancoAngeli.
  7. Cigoli, V. (2017). Clinica del divorzio e della famiglia ricostruita. Bologna: il Mulino.
  8. Cigoli, V. & Scabini, E. (2006). Family identity. Ties, symbols and transitions. New York: Taylor.
  9. Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  10. D’Odorico, L. (1990). L’osservazione del comportamento infantile. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  11. Everri, M. (2011). Le microtransizioni nelle famiglie con figli adolescenti. Un gioco di equilibri. Giornale di Psicologia dello Sviluppo, Nucleo Monotematico, 99, 91-99.
  12. Everri, M. & Fruggeri, L. (2014). The individual-system relationship: methodological cues from the stance-taking process analysis. Journal of Family Therapy, 39, 219-236. DOI: 10.1111/1467-6427.12025.
  13. Everri, M., Fruggeri, L. & Molinari, L. (2014). Microtransitions and the Dynamics of Family Functioning. Integrative Psychological & Behavioral, 48, 61-78. DOI: 10.1007/s12124-013-9248-9.
  14. Fruggeri, L. (2009). Osservare le famiglie. Metodi e tecniche. Roma: Carocci.
  15. Fusar Poli, C. (2014). Gruppi di parola per figli di genitori separati: una risorsa nella difficile transizione del divorzio. Revue du Redif, 7, 15-22.
  16. Fusar Poli, C., Molgora, S., Marzotto, C., Facchin, F. & Cyr, F. (2017). Group Interventions for Children Having Separated Parents: A Systematic Narrative Review. Journal of Divorce & Remarriage, 58, 559-583. DOI: 10.1080/10502556.2017.1345243.
  17. Fusar Poli, C. & Molgora, S. (2015). Una cornice teorica per leggere il Gruppo di parola: il modello relazionale-simbolico. In C. Marzotto (Ed.), Gruppi di parola per la cura dei legami familiari (pp. 39-47). Milano: FrancoAngeli.
  18. Gnisci, A. & Bakeman, R. (2000). L’osservazione e l'analisi sequenziale dell'interazione. Milano: LED.
  19. Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The qualitative report, 8(4), 597-607.
  20. Iafrate, R., Marzotto, C. & Rosnati, R. (2010). Buone pratiche di intervento per la promozione dei legami familiari. In E. Scabini & G. Rossi (Eds.), La ricchezza delle famiglie (pp. 159-178). Milano: Vita e Pensiero.
  21. Kazdin, A. (2018). Metodologia della ricerca in psicologia clinica. Milano: Pearson Italia.
  22. Marzotto, C. (2007). Appartenere alle due stirpi: i Gruppi di Parola per figli di coppie separate. In E. Scabini & G. Rossi (Eds.), Promuovere famiglia nella comunità (pp. 141-159). Milano: Vita e Pensiero.
  23. Marzotto, C. (Ed.) (2010). I Gruppi di Parola per figli di genitori separati. Milano: Vita e Pensiero.
  24. Marzotto, C. (Ed.) (2015). Gruppi di parola per la cura dei legami familiari. Milano: FrancoAngeli.
  25. Marzotto, C., Bonadonna, M. & Simon, M. (2010). La risorsa del Gruppo di Parola: La prospettiva dell’équipe di Milano. In C. Marzotto (Eds.), I Gruppi di Parola per figli di genitori separati (pp. 57-74). Milano: Vita e Pensiero.
  26. McBurney, D.H. (1986). Metodologia della ricerca in psicologia. Bologna: il Mulino.
  27. Molgora, S., Fusar Poli, C., Marzotto, C. & Tamanza, G. (2017). Putting Words to the Experience: An Italian Group Intervention for Children of Separated Parents. Journal of Divorce & Remarriage, 58(2), 134-144. DOI: 10.1080/10502556.2016.1268025.
  28. Molinari, L., Cigala, A., & Fruggeri, L. (2011). Uno sguardo triadico alla videoanalisi dei processi interattivi. Teorie, metodi e linee di ricerca. Giornale di Psicologia dello Sviluppo, Nucleo Monotematico, 99, 70-72.
  29. Montanari, I., Fusar Poli, C., Farinacci, P. & Garbelli, E. (2010). Le parole e i gesti. In C. Marzotto (Ed.), I Gruppi di parola per figli di genitori separati, Milano: Vita e Pensiero, pp. 75-141.
  30. Nikander, P. (2008). Working with Transcripts and Translated Data. Qualitative Research in Psychology, 5(3), 225-231. DOI: 10.1080/14780880802314346.
  31. Saita, E. (2021). L’eco dell’esperienza sul nostro sapere, Psicologia della Salute, 3. DOI: 10.3280/PDS2021-003005.
  32. Scabini, E. & Cigoli, V. (2000). Il Famigliare. Legami, simboli, transizioni. Milano: Raffaello Cortina.
  33. Scabini, E. & Cigoli, V. (2012). Alla ricerca del famigliare. Il modello relazionale-simbolico. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  34. Simon, M., Marzotto, C. & Montanari, I. (2010). La parole et le geste. Analyse de processus dans un groupe de parole pour des enfantes en rupture de liens. In V. Cigoli V. & M. Gennari (Eds.), Close relationships and community psychology: An international perspective (pp. 133-146). Milano: FrancoAngeli.
  35. Sorge, A., De Luca, L., Tamanza, G. e Saita, E. (2021). Ward Staff as a Tool to Promote Wellbeing among Prison Employees. Sustainability, 13(18), 10392. DOI: 10.3390/su131810392.
  36. Villegas Besora, M. (2000). L’analisi del discorso in psicoterapia. Urbino: QuattroVenti.
  37. Watzlawick, P., Beavin, J., & Jackson, D. (1971). Pragmatica della comunicazione umana. Studio dei modelli interattivi, delle patologie e dei paradossi. Roma: Astrolabio.
  38. Woods, D., & Fassnacht, C. (2017). Transana v3. 10. Madison, WI: Spurgeon Woods LLC.

Chiara Fusar Poli, Antonia Sorge, Emanuela Saita, Giancarlo Tamanza, Sara Molgora, Il rituale di apertura in tre differenti Gruppi di Parola: analisi dei processi interattivi in "RICERCHE DI PSICOLOGIA" 3/2022, pp 1-20, DOI: 10.3280/rip2022oa15120