Autobiography and healing: when writing changes us

Journal title RICERCA PSICOANALITICA
Author/s Laura Formenti
Publishing Year 2014 Issue 2014/3
Language Italian Pages 12 P. 97-108 File size 67 KB
DOI 10.3280/RPR2014-003010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper describes the ideas and treatment and learning techniques related to a narrative approach in training. Autobiographic research can be used as a means for favoring attention, reflection and transformational learning for therapists. The Author suggests a methodology where adults are considered as witnesses of life experiences related to treatment and are invited to examine their knowledge by means of autobiography (memories of healing in their life), reflexive thinking (deconstruction of the hidden agenda of treatment) and generative conversations (learning from one another in group situations). Cooperative research is suggested as a model for structuring the therapeutic course.

Keywords: Autobiography, treatment, cooperative research, learning, adult training

  1. Norris J., Sawyer R., Lund D. (eds.) (2012). Duoethnography. Dialogic methods for social, health, and educational research. Walnut Creek (Ca): Left Coast Press.
  2. Pineau G., Le Grand J. L. (1996). Les histoires de vie. Paris: Presses Universitaires de France.
  3. Pineau G., Marie-Michèle (1983). Produire sa vie. Autoformation et autobiographie. Paris/Montréal: Edilig.
  4. Striano M. (2001). La razionalità riflessiva nell’agire educativo. Napoli: Liguori.
  5. Wenger E. (2006). Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Raffaello Cortina.
  6. West L., et al. (2007). Using biographical and life history approaches in the study of adult and lifelong learning. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  7. Zambrano M. (1977). Chiari del bosco. Milano: Bruno Mondadori, 2004.
  8. Mortari L. (2006). La pratica dell’aver cura, Milano, Bruno Mondadori.
  9. Mortari L. (2002). Aver cura della vita della mente. Milano: RCS La Nuova Italia.
  10. Merrill B., West L. (2012). Metodi biografici per la ricerca sociale. Milano: Apogeo.
  11. Màdera R., Tarca L.V. (2003). La filosofia come stile di vita. Milano: Bruno Mondadori.
  12. Lakoff G., Johnson M. (1998). Metafora e vita quotidiana. Milano: Bompiani.
  13. Josso M.C. (1991). Cheminer vers soi. Paris/Lausanne: L’Age d’Homme.
  14. Heron J. (1996). Co-operative inquiry. Research into the human condition. London: Sage.
  15. González Monteagudo J. (a cura di) (2008). Approches non-francophones des histoires de vie en Europe. Pratiques de Formation/Analyses, 55.
  16. Gamelli I. (2005). Sensibili al corpo. I gesti della formazione e della cura. Roma: Meltemi.
  17. Gardolo (TN): Erickson. Formenti L., Gamelli I. (1998). Quella volta che ho imparato. La conoscenza di sé nei luoghi dell’educazione. Milano: Raffaello Cortina.
  18. Formenti L. (2009). Attraversare la cura. Relazioni, contesti e pratiche della scrittura di sé.
  19. Formenti L. (2008). Formare/formarsi all’aiuto: esercizi di con-posizione. In: Màdera R. (a cura di). Le pratiche filosofiche nella formazione. Adultità, 27: 150-161.
  20. Formenti L. (2005). Pensare il sacro. La lezione laica di Gregory Bateson. Adultità, 22: 63-76.
  21. Formenti L. (1998). La formazione autobiografica. Confronti tra modelli e riflessioni tra teoria e prassi. Milano: Guerini.
  22. Formenti L. (1995). La formazione del terapeuta: conversazioni con Boscolo e Cecchin. Per un modello non autoritario. Connessioni, 10: 2-13.
  23. Fabbri L. (2007). Comunità di pratiche e apprendimento riflessivo. Roma: Carocci.
  24. Dominicé P. (1990). L’histoire de vie comme processus de formation. Paris: L’Harmattan. Fabbri D., Munari A. (2005). Strategie del sapere. Verso una psicologia culturale. Milano: Guerini.
  25. Demetrio D. (2000). L’educazione interiore. Introduzione alla pedagogia introspettiva. Milano: RCS-La Nuova Italia.
  26. Demetrio D. (1996). Raccontarsi. L’autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina.
  27. Dallari M. (2005). La dimensione estetica della paideia. Fenomenologia, arte, narratività. Trento: Erickson.
  28. In: Formenti L. (2009), Attraversare la cura. Relazioni, contesti e pratiche della scrittura di sé. Gardolo (TN): Erickson, pp. 49-70.
  29. Cupane L. (2009). Il corpo parlante. La scrittura poetica come pratica di cura autobiografica.
  30. Cambi F. (2002). L’autobiografia come metodo formativo. Roma-Bari: Laterza.
  31. Bateson G. (1972). Verso un’ecologia della mente. Milano: Adelphi, 1976.

Laura Formenti, Autobiografia e cura: quando la scrittura ci trasforma in "RICERCA PSICOANALITICA" 3/2014, pp 97-108, DOI: 10.3280/RPR2014-003010