La valutazione dei progetti di inclusione: uno spazio di confronto teorico per l’elaborazione della complessità

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Valentina Lamonica, Maddalena Bartolini
Publishing Year 2023 Issue 2022/83-84 Language Italian
Pages 19 P. 180-198 File size 323 KB
DOI 10.3280/RIV2022-083009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The Covid-19 pandemic has required new reflections on the evalua-tion of multi-dimensional programs aimed at multiple stakeholders. The traditional approach, based on the blueprint approach, resulted un-suitable for grasping the complexity of the new scenario, due to its fo-cus on objectives achieved. This paper aims to describe the evaluation of two projects for the inclusion of marginalized young people, through the Positive Thinking lenses. In fact, it turned out to be the theoretical approach most capable of responding to the complexities that emerged in this peculiar historical period. The evaluation becomes useful for triggering improvement actions and for capturing the efforts of the organizations. The contribution intends to open the theoretical reflection on the complexity of the programs, and on the role of the evaluator in accompanying the organizations by supporting them, in order to develop effective actions for the beneficiaries.

Keywords: Positive Thinking; Success Case Method; Developmental Evaluation; Blueprint Approach; Participatory Evaluation.

  1. Amaturo E., Punziano G. (2016). I mixed methods nella ricerca sociale. Roma: Carocci
  2. Tomei G. (2004). La valutazione partecipata della qualità. Milano: Franco Angeli
  3. Stame N. (2016). Valutazione pluralista. Milano: Franco Angeli
  4. Stame N. (2014) Positive Thinking Approaches to Evaluation and Program Perspectives. Canadian Journal of Program Evaluation, vol 29, n.2, Fall.
  5. Stagi L. (2001) Il focus group come tecnica di valutazione. Pregi, difetti, potenzialità. Rassegna Italiana di valutazione, 20
  6. Semi G. (2010). L’osservazione partecipante. Una guida pratica. Bologna: Il Mulino
  7. Patton M. (2005). Situational responsiveness, in S. Mathison (a cura di), Encyclopedia of evaluation (pp. 390-391). Sage, Thousand Oaks, CA.
  8. Patton M. Q. (2011). Developmental Evalution. Applying complexity Concept to enhace Innovation and use. NY: the Guilford Press.
  9. Patton M. Q. (2002). A vision of evaluation thet streghtens democracy, Evaluation VII / 1. DOI: 10.1177/135890200200800174
  10. Palumbo, M. (2003). La valutazione partecipata ed i suoi esiti. Riv – Rassegna italiana di valutazione, 25
  11. Murray, R. (2002). Citizens’control of evaluation. Formulating and assessing alternatives. Evaluation VIII/I. DOI: 10.1177/1358902002008001488
  12. Lo Presti V., D’Alessandro G. (2017). Cosa intendiamo con le parole che usiamo? Termini chiave a disposizione di committenti e valutatori. documento di lavoro elaborato dal Laboratorio di Valutazione Democratica
  13. Lo Presti V., (2017). Positive thinking e sviluppo locale: quali approcci per la promozione dell'innovazione nelle aree interne. Sociologia e ricerca sociale: 112, 1. Milano: Franco Angeli. DOI: 10.3280/SR2017-112007
  14. Lo Presti, V. (2020). L'uso dei Positive Thinking nella ricerca valutativa. Milano: Franco Angeli
  15. Lo Presti, V., Dentale M. (2022). Positive Thinking Evaluation e Survey Research. Una proposta di contaminazione. Sociologia e Ricerca Sociale: 127/2022, pp 26-42. DOI: 10.3280/SR2022-12700
  16. Fantini L. (2014). Rafforzare le capacità delle amministrazioni locali per l’adattamento al cambiamento climatico: il caso di Dar er Salaam, Tanzania, in D. De leo, L. Di Lucchio, nei paesi emergenti. Roma: Orienta
  17. Colombo M., Poliandri D., Rinaldi E. (2020). Gli impatti dell’emergenza COVID-19 sul sistema scolastico-formativo in Italia. Scuola Democratica, early access, 1-11. DOI: 10.12828/97098
  18. Brinkerhoff R.O. (2003). The Success Case Method. Find Out Quickly what’s working and what’s not. San Francisco: Berret-Koeler Publishers
  19. Bezzi C. (2013). Fare ricerca con i gruppi. Guida all'utilizzo di focus group, brainstorming, Delphi e altre tecniche. Milano: Franco Angeli
  20. Bartolini, M. (2016). La costruzione di dimensioni teorico concettuali per la valutazione di una politica di contrasto alla dispersione scolastica: l'applicazione del brainstorming valutativo, RIV Rassegna Italiana di Valutazione, 83-102. DOI: 10.3280/RIV2015-06300
  21. Bartolini, M., Lamonica, V., (2021). We Are still Here! School-Vet Alternance between Engagement and Dropout Risk. Evidence from European Practices during the COVID-19 Pandemic, in Proceedings of the 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica "Reinventing Education", VOL. 2, Learning with New Technologies, Equality and Inclusion, pp. 1199-1208

Valentina Lamonica, Maddalena Bartolini, La valutazione dei progetti di inclusione: uno spazio di confronto teorico per l’elaborazione della complessità in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 83-84/2022, pp 180-198, DOI: 10.3280/RIV2022-083009