La valutazione dei progetti di inclusione: uno spazio di confronto teorico per l’elaborazione della complessità

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Valentina Lamonica, Maddalena Bartolini
Publishing Year 2023 Issue 2022/83-84 Language Italian
Pages 19 P. 180-198 File size 323 KB
DOI 10.3280/RIV2022-083009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The Covid-19 pandemic has required new reflections on the evalua-tion of multi-dimensional programs aimed at multiple stakeholders. The traditional approach, based on the blueprint approach, resulted un-suitable for grasping the complexity of the new scenario, due to its fo-cus on objectives achieved. This paper aims to describe the evaluation of two projects for the inclusion of marginalized young people, through the Positive Thinking lenses. In fact, it turned out to be the theoretical approach most capable of responding to the complexities that emerged in this peculiar historical period. The evaluation becomes useful for triggering improvement actions and for capturing the efforts of the organizations. The contribution intends to open the theoretical reflection on the complexity of the programs, and on the role of the evaluator in accompanying the organizations by supporting them, in order to develop effective actions for the beneficiaries.

Keywords: Positive Thinking; Success Case Method; Developmental Evaluation; Blueprint Approach; Participatory Evaluation.

  1. Amaturo E., Punziano G. (2016). I mixed methods nella ricerca sociale. Roma: Carocci
  2. Bartolini, M., Lamonica, V., (2021). We Are still Here! School-Vet Alternance between Engagement and Dropout Risk. Evidence from European Practices during the COVID-19 Pandemic, in Proceedings of the 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica "Reinventing Education", VOL. 2, Learning with New Technologies, Equality and Inclusion, pp. 1199-1208
  3. Bartolini, M. (2016). La costruzione di dimensioni teorico concettuali per la valutazione di una politica di contrasto alla dispersione scolastica: l'applicazione del brainstorming valutativo, RIV Rassegna Italiana di Valutazione, 83-102. DOI: 10.3280/RIV2015-06300
  4. Bezzi C. (2013). Fare ricerca con i gruppi. Guida all'utilizzo di focus group, brainstorming, Delphi e altre tecniche. Milano: Franco Angeli
  5. Brinkerhoff R.O. (2003). The Success Case Method. Find Out Quickly what’s working and what’s not. San Francisco: Berret-Koeler Publishers
  6. Colombo M., Poliandri D., Rinaldi E. (2020). Gli impatti dell’emergenza COVID-19 sul sistema scolastico-formativo in Italia. Scuola Democratica, early access, 1-11. DOI: 10.12828/97098
  7. Fantini L. (2014). Rafforzare le capacità delle amministrazioni locali per l’adattamento al cambiamento climatico: il caso di Dar er Salaam, Tanzania, in D. De leo, L. Di Lucchio, nei paesi emergenti. Roma: Orienta
  8. Lo Presti, V., Dentale M. (2022). Positive Thinking Evaluation e Survey Research. Una proposta di contaminazione. Sociologia e Ricerca Sociale: 127/2022, pp 26-42. DOI: 10.3280/SR2022-12700
  9. Lo Presti, V. (2020). L'uso dei Positive Thinking nella ricerca valutativa. Milano: Franco Angeli
  10. Lo Presti V., (2017). Positive thinking e sviluppo locale: quali approcci per la promozione dell'innovazione nelle aree interne. Sociologia e ricerca sociale: 112, 1. Milano: Franco Angeli. DOI: 10.3280/SR2017-112007
  11. Lo Presti V., D’Alessandro G. (2017). Cosa intendiamo con le parole che usiamo? Termini chiave a disposizione di committenti e valutatori. documento di lavoro elaborato dal Laboratorio di Valutazione Democratica
  12. Murray, R. (2002). Citizens’control of evaluation. Formulating and assessing alternatives. Evaluation VIII/I. DOI: 10.1177/1358902002008001488
  13. Palumbo, M. (2003). La valutazione partecipata ed i suoi esiti. Riv – Rassegna italiana di valutazione, 25
  14. Patton M. Q. (2002). A vision of evaluation thet streghtens democracy, Evaluation VII / 1. DOI: 10.1177/135890200200800174
  15. Patton M. Q. (2011). Developmental Evalution. Applying complexity Concept to enhace Innovation and use. NY: the Guilford Press.
  16. Patton M. (2005). Situational responsiveness, in S. Mathison (a cura di), Encyclopedia of evaluation (pp. 390-391). Sage, Thousand Oaks, CA.
  17. Semi G. (2010). L’osservazione partecipante. Una guida pratica. Bologna: Il Mulino
  18. Stagi L. (2001) Il focus group come tecnica di valutazione. Pregi, difetti, potenzialità. Rassegna Italiana di valutazione, 20
  19. Stame N. (2014) Positive Thinking Approaches to Evaluation and Program Perspectives. Canadian Journal of Program Evaluation, vol 29, n.2, Fall.
  20. Stame N. (2016). Valutazione pluralista. Milano: Franco Angeli
  21. Tomei G. (2004). La valutazione partecipata della qualità. Milano: Franco Angeli

Valentina Lamonica, Maddalena Bartolini, La valutazione dei progetti di inclusione: uno spazio di confronto teorico per l’elaborazione della complessità in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 83-84/2022, pp 180-198, DOI: 10.3280/RIV2022-083009