Spot, trailer e videoclip: la creatività politica nell’era di internet di Edoardo Novelli Commercials, trailers, and videos: The political creativity in the age of the internet

Journal title SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Author/s Edoardo Novelli
Publishing Year 2014 Issue 2014/47 Language Italian
Pages 12 P. 129-140 File size 153 KB
DOI 10.3280/SC2014-047011
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Political television commercials, born in Italy in the eighties, are hybrid texts which are across between cinema, advertising, and television. They represent an area of innovation in which political communication has borrowed registers from other worlds of communication. The commercials of the 2013 electoral campaign show how the Internet and social networks have accelerated the collapse of the previous distinctions among genres, social practices and discursive fields. Author’s opinion is that the result is a new media environment in which politics and popular culture, information and entertainment, comic and serious, real and surreal, have merged, creating a new expressive blend, and modifying, also in the field of political communication, the boundaries of creativity and the figure and role of the authors.

Keywords: Political communication, commercials, advertising, electoral campaign, political popularization, video in the internet.

  1. AA. VV. (2012), Anni Ottanta: Quando tutto cominciò. Realtà, immagini e immaginario di un decennio da ri-vedere, numero monografico «Cinema e storia» anno 1, n. 1.
  2. Ansolabehere S., Iyengar S. (1995), Going negative, Free Press, New York.
  3. Aristotele, La retorica; trad it. Zanatta M. (a cura di) (2006), Retorica e poetica, Utet, Torino.
  4. Bayam G. (2007), Representation and the politics of play: Stephen Colbert’s better know a district, «Political Communication», n. 24, pp. 359-376.
  5. Beck U. (2008), La società del rischio. Verso una seconda modernità, Carocci, Roma.
  6. Bentivegna S. (1999), La politica in rete, Meltemi, Roma
  7. Bentivegna S. (2006), Campagne elettorali in rete, Laterza, Roma-Bari.
  8. Blumler J.G., Kavanagh D. (1999), The third age of political communication: influences and features, «Political Communication», n. 16, pp. 209-230. Brader T. (2006), Campaigning for hearts and mind. How emotional appeals in political ads work, University of Chicago Press, Chicago (IL).
  9. Casella M. (1992), Il 18 aprile 1948. La mobilitazione delle organizzazioni cattoliche, Congedo Editore, Lecce.
  10. Cavalli L. (1992), Governo dei leader e regime dei partiti, il Mulino, Bologna.
  11. Crainz G. (2009), Autobiografia di una repubblica, Donzelli, Roma.
  12. Delvin P.L. (1986), An analysis of presidential television commercials 1952-1984,
  13. in L.L. Kaid, D.D. Nimmo, K.R. Sanders (eds), New perspective on political advertising, Southern Illinois University Press, Crbondale-Edwardsville.
  14. Eco U. (1983), Sette anni di desiderio, Bompiani, Milano.
  15. Gozzini G. (2011), La mutazione individualista. Gli italiani e la televisione 1954-2011, Laterza, Roma-Bari.
  16. Hart R. (1999), Seducing America. How television charms the modern voters, Oxford University Press, New York.
  17. Jones J.P. (2005), Entertaining politics. New political television and civic culture, Rowman & Littlefield, Lenham.
  18. Mascheroni G., Murru M.F. (2011), La campagna “partecipata”: le amministrative a Milano viste dal basso, Relazione al convegno «Nuove forme della Comunicazione Politica: tra popolarizzazione e nuove tecnologie», Associazione Italiana di Comunicazione Politica, Perugia 28-29 ottobre 2011.
  19. Mazzoleni G., Boneschi M. (1980), Televisioni private ed elezioni, «Problemi dell’Informazione», vol. 3, pp. 397-431.
  20. Mazzoleni G., Sfardini A. (2010), Politica Pop, il Mulino, Bologna.
  21. Menduni E. (2002), Televisione e società italiana 1975-2000, Bompiani. Milano.
  22. Morcellini M. (1986), Lo spettacolo del consumo. Televisione e cultura di massa nella legittimazione sociale, FrancoAngeli, Milano.
  23. Novelli E. (2000), C’era una volta il Pci. Autobiografia di un partito attraverso le immagini della sua propaganda, Editori Riuniti, Roma.
  24. Novelli E. (2006), La turbopolitica. Sessant’anni di comunicazione politica e di scena pubblica in Italia 1945-2005, Rizzoli, Milano.
  25. Novelli E. (2012a), Politica, spettacolo e televisione negli anni Ottanta, «Cinema e Storia», anno I, n. 1, pp. 157-173.
  26. Novelli E. (2012b), Lo spot politico e i generi della popolarizzazione, «Comunicazione Politica», anno XIII, n. 3, pp. 481-507.
  27. Ortoleva P. (1995), Un Ventenniao a Colori, Giunti, Firenze.
  28. Pezzini I. (2001), Lo spot elettorale, Meltemi, Roma.
  29. Richardson G.V. (2008), Pulp politics. How political advertising tells the stories of American politics, Rowman & Littlefield, Lanham.
  30. Riegert K. (a cura di) (2007), Policotainment. Television’s take on the real, Peter Lang, New York.
  31. Schwartzemberg R.G. (1977), L’état spectacle, Flammarion, Paris.
  32. Steiner A. (1978), Il manifesto politico, Editori Riuniti, Roma.
  33. Sunstein C. (2011), Republic.com, Princeton University Press, Princeton.
  34. Sylos Labini P. (1986), Le classi sociali negli anni ’80, Laterza, Bari.
  35. Van Zoonen L. (2005), Entertaining the citizen. When politics and popular culture converge, Rowman & Littlefield, Lanham.

Edoardo Novelli, Spot, trailer e videoclip: la creatività politica nell’era di internet in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 47/2014, pp 129-140, DOI: 10.3280/SC2014-047011