An Analysis of the Research Quality Concept in the Italian Research Evaluation Exercise (VQR)

Journal title SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE
Author/s Annalisa Di Benedetto
Publishing Year 2016 Issue 2015/108 Language Italian
Pages 18 P. 95-112 File size 80 KB
DOI 10.3280/SR2015-108005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The beginning of the second Italian Research Evaluation Exercise (known as VQR 2011-2014) is an opportunity to reflect on evaluation criteria used to assess research products, taking into account the previous experience as well: the VQR 2004-2010. The central concept of VQR is the quality of research, as its definition is essential for evaluation. The definitions of the criteria for the VQR 2011-2014 (originality, methodological rigor and certified or potential impact), and for the VQR 2004-2010 (relevance, originality/innovation and internationalization) are analyzed from a methodological point of view. This reflection does not touch the objectives of the evaluation nor does it discuss the choice of the criteria; instead it considers the definitions of the evaluation criteria following the scheme proposed by Sartori for concept analysis.

  1. M.S. Agnoli (1994), Concetti e pratica nella ricerca sociale, Milano, FrancoAngeli.
  2. M.S. Agnoli (1999), Basic Issue: la «localizzazione dei problemi» nella metodologia lazarsfeldiana,
  3. in E. Campelli, A. Fasanella, C. Lombardo (a c. di), Paul Felix Lazarsfeld: un “Classico” Marginale, Milano, FrancoAngeli.
  4. Anvur (2011), Valutazione della qualità della ricerca (Vqr 2004-2010), bando di partecipazione, http://www.Anvur.org/attachments/article/122/bando_vqr_def_07_11.pdf, consultato il 30/7/2013.
  5. Anvur (2013), Valutazione della qualità della ricerca 2004-2010 – Rapporto Finale. Parte Prima: Statistiche e risultati di compendio, http://www.Anvur.org/rapporto/main.php?page=intro, consultato il, 30/7/2013.
  6. Anvur (2015), Valutazione della qualità della ricerca (Vqr 2011-2014), bando di partecipazione, http://www.anvur.org/attachments/article/825/Bando%20VQR%202011-2014_3%20set~.pdf, consultato il, 30/9/2015 L. Bornmann, H.D. Daniel (2008), «What do citation counts Measure? A Review of Studies on Citing Behavior», Journal of Documentation, LXIV, 1, pp. 45-80, DOI: 10.1108/00220410810844150
  7. E. Campelli (1999), Da un luogo comune. Elementi di metodologia delle scienze sociali, Roma, Carocci.
  8. R. Carnap (1950), Logical Foundations of Probability, Chicago, University of Chicago Press.
  9. A. Fasanella (1993), Concettualizzazione e spiegazione sociologica. Il modello nomologicoinferenziale e la sua applicabilità alle scienze sociali, Milano, FrancoAngeli.
  10. A. Fasanella (2013), «Valutazione e validazione: qualche considerazione sulla Vqr 2004-2010», Sociologia e ricerca sociale, XXXIII, 100, pp. 132-47, DOI: 10.3280/SR2013-100013
  11. A. Fasanella, A. Di Benedetto (2014), «Luci e ombre nella Vqr 2004-2010: un focus sulla scheda di valutazione peer nell'Area 14», Sociologia e ricerca sociale, XXXV, 104, pp. 59-84, DOI: 10.3280/SR2014-104003
  12. A. Fasanella, A. Di Benedetto (2015), «La valutazione dei pari nelle scienze sociali e politiche. La lezione della Vqr 2004-2010», Sociologia e politiche sociali, XVIII, 2, pp. 44-72, DOI: 10.3280/SP2015-002003
  13. E. Garfield (1979), «Is Citation Analysis a Legitimate Evaluation Tool?», Scientometrics, I, 4, pp. 359-75, DOI: 10.1007/BF02019306
  14. C. La Rocca (2013), «Commisurare la ricerca. Piccola teleologia della neovalutazione», Aut Aut, 360, pp. 69-108.
  15. C. Lombardo (1994), La congiunzione inespressa. I criteri di selezione degli indicatori nella ricerca sociale, Milano, FrancoAngeli.
  16. A. Marradi (1980), Concetti e metodi per la ricerca sociale, Firenze, La Giustina.
  17. I. McNay (2003), «Assessing the Assessment: An Analysis of the UK Research Assessment Exercise, 2001, and Its Outcomes, with Special Reference to Research in Education», Science and Public Policy, XXX, 1, pp. 47-54, DOI: 10.3152/147154303781780704
  18. M. Palumbo (2001), Il processo di valutazione. Decidere, programmare, valutare, Milano, FrancoAngeli.
  19. M. Palumbo, C. Pennisi (2015), «Criteri corretti e condivisi per una valutazione buona e utile della ricerca», Sociologia e politiche sociali, XVIII, 2, pp. 73-89, DOI: 10.3280/SP2015-002004
  20. Ref (2011), Assessment Framework and Guidance on Submissions, http://www.ref.ac.uk/pubs/2011-02/, 30/7/2013.
  21. Ref (2012), Panel criteria and working methods, http://www.ref.ac.uk/pubs/2012-01/, consultato il 30/7/2013.
  22. G. Sartori (1984), Guidelines for Concept Analysis, in G. Sartori (ed.) Social Science Concepts. A Systematic Analysis, Beverly Hills-London-New Dehli, Sage.
  23. G. Statera (1997), Logica dell’indagine scientifico-sociale, Roma, Seam.

  • Caratteristiche, tendenze e mutamenti della produzione scientifica sociologica nell'era della valutazione. Analisi esplorativa di un caso di studio Simona Colarusso, Annalisa Di Benedetto, in RIV Rassegna Italiana di Valutazione 66/2017 pp.120
    DOI: 10.3280/RIV2016-066008

Annalisa Di Benedetto, Un’analisi del concetto di qualità della ricerca nella Vqr in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 108/2015, pp 95-112, DOI: 10.3280/SR2015-108005