Disability and school integration

Journal title WELFARE E ERGONOMIA
Author/s Sabrina Catini
Publishing Year 2017 Issue 2016/2 Language Italian
Pages 15 P. 103-117 File size 213 KB
DOI 10.3280/WE2016-002006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Although fully aware that facing the complexity of a reflection on the landscape of child disability is a complex as well as fascinating task, as it involves coming to terms with a variegated universe, with at its centre individuals, families and life contexts rather than simply impairments and handicaps, in her paper the author retraces the cultural as well as the conceptual evolution of the way disability is looked at. She makes reference to the fundamental stages starting from 1970, from the concepts of handicap (perceived as illness) and school inclusion, to the current concept of "functioning" of individuals in relation to the contexts in which they are integrated (family, social, school, job context, etc.), and inclusion.

Keywords: Disability; school integration; network; disability and inclusion; ICF-CY International Classification of Functioning ‒ Children and Youth); Italian regulations and changes to the paradigm of disability.

  1. Agenzia Europea per lo Sviluppo dell’Istruzione per Studenti Disabili (2003). L’Integrazione dei Disabili in Europa. Pubblicazione tematica.
  2. Baldini T. (1995). Il corpo rubato. Storie nel mondo dei bambini disabili. Roma: Armando Editore.
  3. Bozzaro P. (2003). Il ruolo dello psicologo nella programmazione e nell’organizzazione del sistema integrato degli interventi e dei servizi sociali (Legge 328/2000). Testo disponibile al sito: http://www.academia.edu.
  4. Bronfenbrenner U. (1979). Ecology of human development. Cambridge (MA): Harvard University Press.
  5. Canevaro A. e Gaudreau J. (1989). L’educazione degli handicappati. Roma: La Nuova Italia scientifica.
  6. De Marco C. (2013). Le novità delineate dalla nuova Legge sui DSA. Educazione & Scuola. Testo disponibile al sito: http://www.edscuola.it/archivio/handicap/legge_dsa.html.
  7. Giusti G. (2009). Trattato di medicina legale e scienze affini. Volume 1. Padova: Cedam.
  8. Ianes D. e Tortello M. (1999). La qualità dell’integrazione scolastica. Disabilità, disturbi dell’apprendimento e differenze individuali. Trento: Erickson.
  9. Lombardi A. (2011). Programmazione sociale di territorio. Prospettive sociali e sanitarie, n. 22.
  10. MIUR, Nota 4 agosto 2009, prot. n. 4274, “Linee guida sull’integrazione scolastica degli alunni con disabilità”.
  11. MIUR, Nota 30 novembre 2001, prot. n. 3390 “Assistenza di base agli alunni in situazione di handicap”.
  12. OMS (2007). ICF-CY. Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute ‒ Versione per bambini e adolescenti. Trento: Erickson.
  13. Pavone M. (2004). Personalizzare l’integrazione. Un progetto educativo per l’handicap tra professionalità docente e dimensione comunitaria. Brescia: La Scuola.

Sabrina Catini, Disabilità ed integrazione scolastica in "WELFARE E ERGONOMIA" 2/2016, pp 103-117, DOI: 10.3280/WE2016-002006