Infants within the group

Journal title INTERAZIONI
Author/s Sara Cerracchio, Eleonora Di Lucia, Loredana Sateriale
Publishing Year 2018 Issue 2018/2 Language Italian
Pages 16 P. 50-65 File size 213 KB
DOI 10.3280/INT2018-002005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The authors disclose two experiences of group psychotherapy with pre-school children conducted within public institutions. Early in the article it is shown the working method within the group where the theme of the meaning of what occurs is constantly updating, based on many ways of representation, from the more concrete to the more abstract. Following, through clinical fragmentations, it is revealed the history and the group evo-lution of the irrepresentable, which assumes multiple ways of sharable representation after time and analytic work. The immersion in the past of the group allows the therapist to ap-proach transformative images facilitating the narration and the game. It is also shown how some concrete representations may become psychical containers of children emotions and allow the transition from the chaos to the game.

Keywords: Group psychotherapy, playing, narration, transformative images, pre-scholar children.

  1. Baruzzi A. (1981). Senso e non senso: il gioco della comunicazione. Gruppo e Funzione Analitica, II, 1: 21-33.
  2. Corrao F. (1987). Il narrativo come categoria psicoanalitica. In Corrao F., Orme, vol. I. Milano: Cortina, 1998.
  3. Di Bella E. (2003). Aspetti della configurazione fraterna nei gruppi. In Algini M.L. (a cura di), Fratelli. Quaderni di psicoterapia infantile, 47. Roma: Borla.
  4. Gaddini E. (1976). Note sul problema mente-corpo. In Gaddini E., Scritti 1953-1985. Milano: Cortina.
  5. Lombardozzi A. (2012). Psicoanalisi di gruppo con bambini ed adolescenti. Roma: Borla.
  6. Lombardozzi A. (2013). Gruppi di bambini e processi di trasformazione. In Corrente G. (a cura di), Gruppale e duale. Roma: Magi Edizioni.
  7. Miglietta D. (2001). L’adulto e le trasformazioni nel gruppo con bambini: dal caos al gioco. Funzione Gamma, 5 (rivista telematica).
  8. Neri C. (1995). Gruppo. Roma: Borla.
  9. Neri C. (2017). Gruppo. Milano: Cortina.
  10. Pantalano R. (2014). Istituzione e servizi: un’introduzione storico-critica. In Neri C., Pantalano R., Salemme P. (a cura di), Fare gruppo nelle istituzioni. Milano: FrancoAngeli.
  11. Piperno F., Cerracchio S., Sateriale L. (2016). Dallo spazio fisico allo spazio psichico: lo squalo e il viaggio del gruppo. Funzione Gamma, 35 (rivista telematica).
  12. Pontalis J.-B. (1997). Questo tempo che non passa. Roma: Borla, 1999.
  13. Privat P., Quelin-Soligoux D. (2002). Il bambino in psicoterapia di gruppo. Roma: Borla.
  14. Vallino D. (1998). Raccontami una storia. Roma: Borla, 2011.
  15. Winnicott D.W. (1958). Oggetti transizionali e fenomeni transizionali. In Winnicott D.W., Gioco e Realtà. Roma: Armando, 1974.

Sara Cerracchio, Eleonora Di Lucia, Loredana Sateriale, Piccoli in gruppo in "INTERAZIONI" 2/2018, pp 50-65, DOI: 10.3280/INT2018-002005