Externalising the EU asylum policy. In search for a balance between protecting refugees inside and outside Europe

Journal title CITTADINANZA EUROPEA (LA)
Author/s Loredana Teodorescu
Publishing Year 2021 Issue 2020/2 Language English
Pages 15 P. 135-149 File size 219 KB
DOI 10.3280/CEU2020-002006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Evidenziando alcune debolezze dell’attuale sistema di asilo dell’UE, la crisi dei rifugiati ha fatto emergere la necessità di ripensare le modalità di accesso alla protezione per le persone in stato di bisogno. Mentre sul fronte interno gli Stati membri dell’UE faticano a elaborare una risposta comune, l’azione esterna è stata progressivamente rafforzata anche al fine di fornire protezione ai rifugiati. L’articolo intende analizzare i diversi aspetti della dimensione esterna della politica di asilo dell’UE. Dopo aver evidenziato i punti di maggiore complessità della proposta di esternalizzazione del processo di asilo, spesso dibattuta e per il momento abbandonata, il contributo si concentra sul reinsediamento e sul sostegno ai paesi terzi che ospitano rifugiati come le due principali misure in atto, che dovrebbero essere ulteriormente rafforzate secondo il Nuovo Patto Europeo sulla Migrazione e l’Asilo.

Loredana Teodorescu, Externalising the EU asylum policy. In search for a balance between protecting refugees inside and outside Europe in "CITTADINANZA EUROPEA (LA)" 2/2020, pp 135-149, DOI: 10.3280/CEU2020-002006