School as a common good: towards a different design perspective

Journal title ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI
Author/s Ianira Vassallo, Emanuela Saporito
Publishing Year 2022 Issue 2021/132 Suppl. Language Italian
Pages 15 P. 110-124 File size 196 KB
DOI 10.3280/ASUR2021-132-S1007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Observing the school through the lens of common goods allows us to highlight the relational aspects that defined it. This survey allows us, on the one hand to trace some interesting spin-offs of the school autonomy processes in contact with the specific problems of the territories; on the other to know the nuanced borders of a territorial actors that, now more than ever, experimenting and becoming a promot-er of area-based urban transformation policies and projects.

Keywords: educational community; governance; educational spaces; territorial alliances

  1. Beck U. (2013). La società del rischio. Verso una seconda modernità. Roma: Carocci.
  2. Bingler S., Quinn L. and Kevin S. (2003). Schools as Center of Community: a citizen’s guide for planning and design. Washington: National Clearinghouse for Educational Facilities.
  3. Brint S. (2007). Scuola e società. Bologna: il Mulino.
  4. Casari M. e Cantisani G. (2021). Il cielo sotto l’Esquilino. Roma. -- Testo disponibile al sito: https://comune-info.net/scuole-aperte/il-cielo-sotto-lesquilino/ (ultimo accesso: 16 luglio 2021).
  5. Cantisani G. (2014) (a cura di). Quaderno Movi. Strada n. 2 – Cura dei beni comuni. Riappropriarsi degli spazi comuni. Roma: Movimento di Volontariato Italiano
  6. Ciaffi D. e Giglioni F. (2019) (a cura di). Rapporto LABSUS sull’amministrazione condivisa dei beni comuni. -- Testo disponibile al sito: https://www.labsus.org/2020/02/rapporto-labsus-2019-dietro-i-numeri-storie-di-energie-liberate/ (ultimo accesso: 16 luglio 2021).
  7. Dewey J. (1961). Democrazia e educazione. Firenze: La Nuova Italia (ed. orig.: 1916).
  8. Dewey J. (1949). Scuola e società. Firenze: La Nuova Italia (ed. orig.: 1899).
  9. Illich I. (1971). Deschooling Society. New York: Harper & Row.
  10. Patti F. (2021). La scuola: uno spazio pubblico strategico per ridisegnare la città. In: Caruso N., Pasqui G., Tedesco C. e Vassallo I., a cura di, Rigenerazione dello spazio urbano e trasformazione sociale, Atti della XXIII Conferenza Nazionale SIU, DOWNSCALING, RIGHTSIZING. Milano: Planum Publisher, pp. 179-187.
  11. Reimer E.W. (1971). School is dead: An Essay on alternatives in education. London: Penguin Books Educational specials.
  12. Tronto J.C. (1993). Confini morali. Un argomento politico per l’etica della cura. Reggio Emilia: Diabasis.
  13. Tronto J.C. and Fisher B. (1990). Toward a Feminist Theory of Caring. In: Abel E. and Nelson M., eds., Circles of Care. New York: SUNY Press, 36-54.
  14. Vassallo I. e Doglio F. (2021). Dopo il burn-out: verso la progettazione di nuove “infrastrutture di cura”. In: Het Nieuwe Instituut, ed., BURN-OUT. On Planetary Exhaustion and Alternative Public Infrastructures, Ardeth #8. Torino: Rosenberg & Sellier, 59-75. DOI: 10.17454/ARDETH08.0
  15. Vassallo I. (2020). La scuola: un’infrastruttura pubblica di cura. -- Testo disponibile al sito: https://www.labsus.org/2020/10/la-scuola-un-infrastruttura-pubblica-di-cura/ (ultimo accesso: 16 luglio 2021).

  • Continuità e fratture. Identità, emergenza e visione di sviluppo nelle comunità educanti Francesca Storai, Paola Nencioni, Roberto Trolli, in IUL Research 4/2023 pp.70
    DOI: 10.57568/iulresearch.v4i8.503

Ianira Vassallo, Emanuela Saporito, La scuola come bene comune: verso una diversa prospettiva progettuale in "ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI" 132 Suppl./2021, pp 110-124, DOI: 10.3280/ASUR2021-132-S1007