Relazioni e qualità gestaltiche nella scuola di Graz

Titolo Rivista DiPAV - QUADERNI
Autori/Curatori Serena Cattaruzza
Anno di pubblicazione 2006 Fascicolo 2003/6 Lingua Italiano
Numero pagine 16 P. Dimensione file 189 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

Meinong and his pupils use a unique method to tackle the fundamental prob-lem of relations, which has its roots in Aristotelian logic. Between the nine-teenth and twentieth centuries, this important theme remained at the center of scientificphilosophical debate. Moreover, it is well known that B. Russell, with respect to the problem of empirical relations, opposed Bradley’s meta-physical formulations. In turn, Brentano and his School, eventually identi-fied a new kind of relation: the intentional relation, thereby breaking ground for the birth of a new discipline, that of mereology. Meinong, for his part, brought the enigmatic problem of higher order objects into focus with the prophetic visions of his disciple and friend von Ehrenfels. Yet many other of Meinong’s famous and less-famous pupils (e.g., Witasek, Be-nussi, Höfler, Ameseder, and Frankl) enlivened the epistemological debate and promoted the growth of the phenomenology of vision. Of particular theoretical interest is the very advanced attempt to develop an idea of a vis-ual phenomenology of relations in a completely novel way, one which looks very promising for eventually surpassing the limits of the logical and em-pirical tradition.;

Serena Cattaruzza, Relazioni e qualità gestaltiche nella scuola di Graz in "DiPAV - QUADERNI" 6/2003, pp , DOI: