Dalla nicchia al mercato: l'imprenditoria italo-americana a Providence , Rhode Island

Titolo Rivista MEMORIA E RICERCA
Autori/Curatori Stefano Luconi
Anno di pubblicazione 2005 Fascicolo 2005/18 Lingua Italiano
Numero pagine 19 P. Dimensione file 108 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

This essay examines the surfacing and development of Italian-American entrepreneurship in Providence. Besides a number of small businesspeople, spanning from neighborhood retailers to importers of goods from Italy, Providence saw the emergence of Italian-American entrepreneurs whose market could be as wide as the United States, as in the case of Vincenzo Sorrentino’s Uncas Manufacturing Company, one of the largest ring plants nationwide. These latter did not necessarily rely upon ethnic commodities. Conversely, the first businesspeople of Italian ancestry focused on Italian-style products for a niche made up of their fellow ethnics. They also trusted Italian-American consumers’ sense of loyalty to one’s community and its businesspeople However, such entrepreneurs, too, eventually had to broaden their market beyond the boundaries of the Italian-American community, especially in the postwar years, in order to stay in business. Yet they have continued to count on the ethnic flavor of their goods and have even exploited it in order to reach out to consumers belonging to other national groups who are attracted by the exotic appeal of Italy-related products.;

Stefano Luconi, Dalla nicchia al mercato: l'imprenditoria italo-americana a Providence , Rhode Island in "MEMORIA E RICERCA " 18/2005, pp , DOI: