Italian communication professionals: a comparison among public and private sector ones in search of sediments of innovation

Titolo Rivista SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Autori/Curatori Francesco Marrazzo
Anno di pubblicazione 2021 Fascicolo 2021/61 Lingua Inglese
Numero pagine 10 P. 149-158 Dimensione file 278 KB
DOI 10.3280/SC2021-061010
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

The Covid-19 emergency has made evident the need for a new approach to public communication and, consequently, the update of the public sector commu-nicators skills. Starting from the analysis of the differences between professional condition, education, digital competence level and, especially, working activities carried out by public sector and private sector communicators who have partici-pated in an Italian media regulatory authority (AGCOM) survey, the goal of these contribution is to identify those elements of innovation in private sector communi-cators job that could be useful in shaping a new professional figure suitable for the evolution of the public communication role in a increasingly disintermediated in-formation environment.

Keywords:public communication, communication professionals, digital compe-tence, public administration, innovation, disintermediation

  1. Di Franco G., Marradi A. (2013), Factor analysis and principal component analysis, FrancoAngeli, Milano.
  2. AGCOM (2017), Osservatorio sul Giornalismo. II edizione, -- available on the website www.agcom.it.
  3. AGCOM (2020), Osservatorio sul Giornalismo III edizione. La professione giornalistica alla prova dell’emergenza COVID-19, -- available on the website www.agcom.it.
  4. Di Maggio P., Hargittai E., Celeste C., Shafer S. (2004), From unequal access to differentiated use: A literature review and agenda for research on digital inequality, in Neckerman K.M. (ed.) Social Inequality, Russel Sage Foundation, New York, pp. 355-400.
  5. Ducci G. (2017), Relazionalità consapevole. La comunicazione pubblica nella società connessa, FrancoAngeli, Milano.
  6. Ducci G., Materassi L., Solito L. (2020), Re-Connecting Scholars’ Voices: An historical Review of Public Communication in Italy and New Challenges in the Open Government Framework, in «Partecipazione e conflitto», 13(2), pp. 1062-1084.
  7. Faccioli F. (2016), Comunicazione pubblica e media digitali: la prospettiva del public engagement, in «Problemi dell’informazione», 1, pp. 13-36, 82960.
  8. George J. J., Leidner D. E. (2019), From clicktivism to hacktivism: Understanding digital activism, in «Information and Organization», 29(3), 100249,
  9. Iturregui-Mardaras L., Gutiérrez-Cuesta J., Cantalapiedra-González M. (2020), Journalists and Public Relations professionals: from influence and dependence to journalistic disintermediation, in «El profesional de la información», 29, 3, -- https://doi.org/10.3145/EPI
  10. Livingstone S., Helsper E. (2007), Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide, in «New media & society», 9(4), 671-696, -- https://doi.org/10.1177/1461444807080335
  11. Lovari A. (2016), Comunicatori pubblici dietro la timeline. La sfida dei social media tra nuove competenze professionali e vecchie resistenze al cambiamento, in «Problemi dell’informazione», 1, pp. 61-86, DOI: 10.1445/82962
  12. Lovari A., Parisi L. (2012), Public administrations and citizens 2.0: Exploring digital public communication strategies and civic interaction within Italian municipality pages on Facebook, in Comunello F. (a cura di), Networked sociability and individualism: Technology for personal and professional relationships, IGI Global, Hershey, (PA), pp. 238-263.
  13. Lovari A., Parisi L. (2015), Listening to digital publics. Investigating citizens’ voices and engagement within Italian municipalities’ Facebook Pages, in «Public relations review», 41(2), pp. 205-213, https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.11.013
  14. Lovari A., D’Ambrosi L., Bowen S. A. (2020), Re-Connecting Voices. The (New) Strategic Role of Public Sector Communication After Covid-19 crisis, in «Partecipazione e Conflitto», 13(2), pp. 970-989
  15. Materassi L., Solito L. (2015), Le strade della comunicazione pubblica. Assetti organizzativi nei Comuni toscani, in «Problemi dell’informazione», 40(2), pp. 303-334, DOI: 10.1445/80999
  16. Mergel I., Bretschneider S.I. (2013), A Three Stage Adoption Process for Social Media Use in Government, in «Public Administration Review», 73(3), pp. 390-400. -- https://doi.org/10.1111/puar.12021.
  17. Monitoring Unit to combat the spread of fake news related to Covid-19 on the web and on social networks at the Presidency of the Italian Council of Ministers (2020), Programma operativo di attività, -- available at https://informazioneeditoria.gov.it/media/3234/programmaoperativo.pdf.
  18. Mounk Y. (2018), The people vs. democracy: Why our freedom is in danger and how to save it, Harvard University Press, Cambridge (MA).
  19. Nielsen R. K., Fletcher R., Newman N., Brennen S., Howard P.N. (2020), Navigating the ‘infodemic’: how people in six countries access and rate news and information about Coronavirus, Reuters Institute for the Study of Journalis, Oxford.
  20. Solito L., Pezzoli S., Materassi L. (2019), Prove di “maturità”. Social media e bisogni informativi della cittadinanza, in «Problemi dell’informazione», 2, pp. 339-364. DOI: 10.1445/94254.
  21. Tronti L. (2016), Potenziare le competenze dei dipendenti pubblici. Quali strategie?, CIRET-SNA.
  22. Van Dijck J., Poell T., De Waal M. (2018), The platform society: Public values in a connective world, Oxford University Press, Oxford.
  23. Working Group at the Ministry of the Public Administration (2020), Riforma della comunicazione pubblica proposte operative in 10 punti, -- available at http://www.funzionepubblica.gov.it/articolo/dipartimento/15-06-2020/riforma-della-comunicazione-pubblica-proposte operative-10-punti.
  24. Salaverría R., Buslón N., López-Pan F., León B., López-Goñi I., Erviti M.C. (2020), Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19, in «El profesional de la información», 29, 3, -- https://doi.org/10.3145/EPI.

Francesco Marrazzo, Italian communication professionals: a comparison among public and private sector ones in search of sediments of innovation in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 61/2021, pp 149-158, DOI: 10.3280/SC2021-061010