The resilient brand. iThink different and the Apple’s prosumers

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Giorgio Degli Esposti
Publishing Year 2013 Issue 2013/132 Language Italian
Pages 10 P. 171-180 File size 244 KB
DOI 10.3280/SL2013-132013
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper, starting from the distinction between critical consumer and fan, aims at analizing the prosumer role within the Apple’s brand community. The author argues that the brand itself has high resilient capacity, enabling its audience to identify with their products and values, thus creating a "utopian futurism" which can also be read as a form of "false consciousness" that leads the prosumers in a contradicton, on one hand enhancing their power, on the other hand turning them into victims of its logics. To verify the theoretical hypotheses the author uses an empirical approach lead upon the Apple brand storytelling, from its beginning, the construction of the "Think different" allegory.

Keywords: Resilience, prosumer, brand community, McDonaldizzation, utopian futurism, storytelling, mass consumption

  1. Aaker D. (1997), Brand Equity. La gestione del valore della marca, Milano: FrancoAngeli.
  2. Anderson C. (2007), La coda lunga. Da un mercato di massa ad una massa di mercati, Milano: Codice.
  3. Baudrillard J. (1979), Lo scambio simbolico e la morte, Milano: Feltrinelli. DOI: 10.1400/110712
  4. Bauman Z. (2007), Homo consumens: lo sciame inquieto dei consumatori e la
  5. miseria degli esclusi, Trento: Erikson.
  6. Boccia Artieri G. (2012), Stati di connessione. Pubblici, cittadini e consumatori nella (Social) Network Society, Milano: FrancoAngeli.
  7. Codeluppi V. (2001), Il potere della marca. Disney, McDonald’s, Nike e le altre, Torino: Bollati Boringhieri.
  8. Cova B. (2003), Il Marketing tribale. Legame, comunità, autenticità nel marketing mediterraneo, Milano: Il Sole 24 Ore.
  9. Di Nallo E., Paltrinieri R. (a cura di) (2006), Cum sumo. Prospettive di analisi del consumo nella società globale, Milano: FrancoAngeli.
  10. Fabris G.P. (2010), La società post crescita. Consumi e stili di vita, Milano: Egea.
  11. Holling C.S., Walker B.H. (2003), Resilience Defined. The Internet Encyclopedia of Ecological Economics. Retrieved from www.ecoeco.org/education_encyclopedia.php.
  12. Jenkins H. (2007), Cultura Convergente, Milano: Apogeo.
  13. Jenkins H., Ford S., & Green J. (2013), Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture, New York: NYU Press.
  14. Landi A. (2012), “Il concetto di resilienza: origini, interpretazioni e prospettive”, in Sociologia Urbana e Rurale, n. 99, Milano: FrancoAngeli. DOI: 10.3280/SUR2012-099008
  15. Laurence V. (2002), Legendary Brands. Unleashing the power of Storytelling to Create a Winning Market Strategy, Chicago: Dearborn Trade Publishing.
  16. Mazzoli L., Zanchini G. (a cura di) (2013), Utopie. Percorsi per immaginare il futuro, Milano: Codice Edizioni.
  17. McCraken G. (1990), Culture and Consumption, Indianapolis: Indiana University
  18. Press. McLuhan M. (1976), La galassia Gutemberg: la nascita dell’uomo tipografico, Roma: Armando.
  19. Minestroni L. (2002), L’alchimia della marca. Fenomenologia di un moltiplicatore di valore, Milano: FrancoAngeli.
  20. Muinz A., O’Guinn T. (1995), “Brand Community”, in Journal of Consumer Research, Chicago: Chicago University Press.
  21. Parmiggiani P (2008), “Mercato e cultura della responsabilità: il marketing legato a una causa sociale”, in Paltrinieri R., Parmiggiani P. (a cura di), Per un approccio sociologico al marketing, Milano: FrancoAngeli.
  22. Pine J.P. II, Gilmore J.H. (2000), L’economia delle esperienze. Oltre il servizio, Milano: Etas.
  23. Ritzer G. (2010), “Focusing on the prosumer. On Correcting a Error in the History of Social Theory”, in Prosumer Revisited, Wiesbaden: VS Verlag.
  24. Roberts K. (2005, Lovemarks. Il futuro oltre il brand, Milano: Mondadori.
  25. Rushkoff D. (2013), Present Shock. When Everything Happen Now, New York: Penguin.
  26. Ryan W., cit. sul b log Techtransform, “Why narrative marketing?”, 7 dicembre 2003, www.techtransform.com/id359.htm.
  27. Serres M. (2013), Non è un mondo per vecchi. Perché i ragazzi rivoluzionano il sapere, Torino: Bollati Boringhieri.
  28. Toffler A. (1971). Lo Choc del futuro. Milano: Rizzoli.
  29. Toffler A. (1980), The third Wave, New York: William Morrow.

Giorgio Degli Esposti, La marca resiliente. iThink different e i prosumer Apple in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 132/2013, pp 171-180, DOI: 10.3280/SL2013-132013