The generation of new supports aimed at the prevention of educational poverty in the policy of Minimum Income

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Andrea Petrella, Luisa Capparotto, Paola Milani
Publishing Year 2022 Issue 2022/2
Language Italian Pages 14 P. 244-257 File size 193 KB
DOI 10.3280/SISS2022-002016
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article considers the training experience addressed to case managers in-volved in the Minimum Income policy and carried out by the University of Pado-va, within which 914 project works have been realised. The analysis of the ones focused on fighting educational poverty and on children’s needs reveals the pre-ventive potential of this measure and the relevance of stable and innovative community responses to these needs.

Keywords: Minimum Income; family support; educational poverty; parenting; vulnerability; innovation.

  1. Ministero del lavoro e delle politiche sociali (2019a). Linee Guida. I quaderni dei Patti per l’inclusione sociale. Roma: Ministero del lavoro e delle politiche sociali.
  2. Bywaters P., Skinner G., Cooper A., Kennedy E. and Malik A. (2022). The Relationship Between Poverty and Child Abuse and Neglect: New Evidence, Executive Summary. Huddersfield: University of Huddersfield.
  3. Cavalca G. (2021). Il lavoro attivato. Il significato dell’occupazione nelle nuove politiche del lavoro. Cartografie Sociali. Rivista di sociologia e scienze umane, VI, 12.
  4. EU Council Recommendation 2021/1004,14 June 2021. Establishing a European Child Guarantee. -- Testo disponibile al sito: https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vllqc884uzz9 (04/04/2022).
  5. Heckman J.J. and Masterov D. (2007). The Productivity Argument for Investing in Young Children. Review of Agricultural Economics, 29, 3: 446-493.
  6. Hendren N., Sprung-Keyser B. (2020). A Unified Welfare Analysis of Government Policies. Quarterly Journal of Economics, 135, 3: 1209-1318.
  7. Milani P. (2022). Nelle stanze dei bambini alle nove della sera. Contrastare e prevenire le disuguaglianze sociali. Trento: Erickson.
  8. Milani P. e Zenarolla A. (2020). Il framework concettuale dei Patti di inclusione sociale del Reddito di Cittadinanza. In: Petrella A e Milani P., a cura di, Il Quaderno della formazione. Padova: Padova University Press.
  9. Ministero del lavoro e delle politiche sociali (2019b). L’Analisi preliminare. I quaderni dei Patti per l’inclusione sociale. Roma: Ministero del lavoro e delle politiche sociali.
  10. Ministero del lavoro e delle politiche sociali (2019c). Il Quadro di analisi. I quaderni dei Patti per l’inclusione sociale. Roma: Ministero del lavoro e delle politiche sociali.
  11. Ministero del lavoro e delle politiche sociali (2019d). Il Patto per l’inclusione sociale. I quaderni dei Patti per l’inclusione sociale. Roma: Ministero del lavoro e delle politiche sociali.
  12. Petrella A., Milani P. (2020). I sostegni alle famiglie. In: Petrella A e Milani P., a cura di, Il Quaderno della formazione. Padova: Padova University Press.
  13. Petrella A., Zenarolla A., Capparotto L. e Milani P. (2022, in press). Il reddito di cittadinanza come opportunità di formazione, capacity building e integrazione fra servizi. L’esperienza del corso di formazione nazionale per case manager. Rivista Italiana di Educazione Familiare.
  14. Piketty T. (2018). Disuguaglianze. Milano: Università Bocconi Editore.
  15. Sen A.K. (2000). Lo sviluppo è libertà. Milano: Mondadori.

Andrea Petrella, Luisa Capparotto, Paola Milani, La generazione di nuovi sostegni rivolti alla prevenzione della povertà educativa nella policy del Reddito di Cittadinanza in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 2/2022, pp 244-257, DOI: 10.3280/SISS2022-002016