The misunderstood assessment: an exploratory investigation into the new criterion-based approach to periodic and final assessment in primary schools

Journal title CADMO
Author/s Andrea Ciani, Alessandra Rosa
Publishing Year 2024 Issue 2023/2 Language Italian
Pages 19 P. 59-77 File size 279 KB
DOI 10.3280/CAD2023-002005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article presents an observational-correlational research aimed at exploring perceptions and opinions on the new assessment system introduced by OM 172/2020 and the related Guidelines of a non-probabilistic sample of teachers in service at primary school in four Comprehensive Institutes in Emilia-Romagna, who subsequently followed a training course on the Guidelines requested by the schools themselves. Data were collected in September-October 2023 through an online questionnaire administered to the teachers before the training began. The results reveal, three years after the implementation of the legislation, the persistence of resistance, application difficulties and interpretative bias, prompting reflection on the conditions that can foster the profound change of perspective required by the new descriptive assessment in the culture and professional practice of primary school teachers.

Keywords: primary school, descriptive assessment, periodic and final assessment, ongoing assessment, criterion-referenced approach.

  1. Agrusti, G. (2021), “Approcci criteriali alla valutazione nella scuola primaria”, RicercAzione, 13 (1), pp. 25-38.
  2. Allal, L., Mottier Lopez, L. (2005), Formative assessment of learning: a review of publications in French. In Formative assessment. Improving learning in secondary classrooms. Paris: OECD Publishing, pp. 241-264.
  3. Batini, F., Guerra, M. (2020), “Gli effetti della valutazione formativa sull’apprendimento nella scuola primaria. Una revisione sistematica”, Pedagogia più Didattica, 6 (2), pp. 78-93.
  4. Benvenuto, G. (2021), La valutazione formativa per una didattica inclusiva. In E. Nigris, G. Agrusti (a cura di), Valutare per apprendere. La nuova valutazione descrittiva nella scuola primaria. Milano-Torino: Pearson, pp. 7-18.
  5. Bertolini, C., Pintus, A. (2022), “L’Ordinanza 172/2020 e la valutazione nella scuola primaria: la proposta di un modello di ricerca-formazione”, Pedagogia oggi, 20 (1), pp. 93-100.
  6. Black, P., Wiliam, D. (1998), “Assessment and classroom learning”, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5 (1), pp. 7-74.
  7. Black, P., Wiliam, D. (2009), “Developing the theory of formative assessment”, Educational Assessment, Evaluation & Accountability, 21 (1), pp. 5-31.
  8. Braun, V., Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, 3 (2), pp. 77-101.
  9. Corsini, C., Gueli, C. (2022), “Dal voto alla valutazione per l’apprendimento”, Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 26, pp. 163-178.
  10. Corsini, C., Felici, V., Gueli, C. (2023), “Il passaggio dai voti ai giudizi descrittivi nella scuola primaria. Un’esperienza di Ricerca-Formazione in un istituto romano nei primi mesi di attuazione della riforma (febbraio-giugno 2021)”, Lifelong Lifewide Learning, 19 (42), pp. 53-70.
  11. Girelli, C. (2022), Valutare nella scuola primaria. Dal voto al giudizio descrittivo. Roma: Carocci.
  12. Grion, V., Restiglian, E., Aquario, D. (2021), “Dal voto alla valutazione. Riflessioni sulle linee guida per la valutazione nella scuola primaria”, Nuova Secondaria, 7, pp. 82-100.
  13. Hattie, J. (2009), Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London, UK: Routledge.
  14. MIUR (2012), Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione. Firenze: Le Monnier.
  15. Nigris, E., Agrusti, G. (2021), Introduzione. In E. Nigris, G. Agrusti (a cura di), Valutare per apprendere. La nuova valutazione descrittiva nella scuola primaria. Milano-Torino: Pearson, pp. 5-6.
  16. Scierri, I.D.M. (2023), “Il voto ‘muto’: tra luci e ombre del passaggio dal voto al giudizio descrittivo nella scuola primaria. Le opinioni dei docenti”, QTimes, 2 (1), pp. 519-540.
  17. Weeden, P., Winter, J., Broadfoot, P. (2009), Valutazione per l’apprendimento nella scuola: strategie per incrementare la qualità dell’offerta formativa. Trento: Erickson.
  18. Wiliam, D. (2009), Assessment for Learning: why, what and how?. London, UK: Institute of Education, University of London.

Andrea Ciani, Alessandra Rosa, La valutazione incompresa: un’indagine esplorativa sul nuovo approccio criteriale alla valutazione periodica e finale nella scuola primaria in "CADMO" 2/2023, pp 59-77, DOI: 10.3280/CAD2023-002005