Introduction. The educational relationship: Some reflections from a psychological and from a pedagogical perspective

Journal title RICERCHE DI PSICOLOGIA
Author/s Ilaria Castelli
Publishing Year 2019 Issue 2019/1 Language Italian
Pages 5 P. 63-67 File size 137 KB
DOI 10.3280/RIP2019-001004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

  1. Allen, J. P., Pianta, R. C., Gregory, A., Mikami, A. Y., & Lun, J. (2011). An interaction-based approach to enhancing secondary school instruction and student achievement. Science, 333(6045), 1034-1037.
  2. Ajello, A.M. (2016). Quale cultura della valutazione promuove INVALSI? Giornale Italiano di Psicologia, 43 (3), 421-426.
  3. Blandino, G., & Granieri, B. (1995). La disponibilità ad apprendere. Dimensioni emotive nella scuola e formazione degli insegnanti. Milano: Raffaello Cortina.
  4. Bowlby, J. (1988). A secure base. London: Routledge. Tr. it. Una base sicura. Milano: Raffaello Cortina, 1989.
  5. Bruner, J. S. (1990). Acts of Meaning. Cambridge: Harvard University Press. Tr. it. La ricerca del significato per una psicologia culturale. Torino: Bollati Boringhieri, 1992.
  6. Castelli, I. (2004). Problematiche affettive e relazionali nella scuola dell’infanzia e nella scuola primaria. Collana “Psicologia e scuola”. Brescia: Editrice La Scuola.
  7. Castelli, I., & Marchetti, A. (2018). Capirsi: la Teoria della Mente. In S. Caravita, L. Milani, & D. Traficante (eds.), Psicologia dello sviluppo e dell’educazione (pp. 127-144). Bologna: il Mulino.
  8. Immordino-Yang, M. H. (2017). Neuroscienze affettive ed educazione. Milano: Raffaello Cortina.
  9. Hamre, B. K., Pianta, R. C., Downer, J. T., DeCoster, J., Mashburn, A. J., Jones, S. M., ... & Hamagami, A. (2013). Teaching through interactions: Testing a developmental framework of teacher effectiveness in over 4,000 classrooms. The Elementary School Journal, 113(4), 461-487. DOI: 10.1086/669616
  10. Marchetti, A. (2016). Sfiducia o diffidenza? Rappresentazioni e atteggiamenti nella cultura della valutazione. Giornale Italiano di Psicologia, 43 (3), 495-499.
  11. Pianta, R.C. (1999). Enhancing relationships between children and teachers. American Psychological Association. Tr. it. La relazione bambino-insegnante. Aspetti evolutivi e clinici. Milano: Raffaello Cortina, 2001.
  12. Pianta, R. C., La Paro, K., & Hamre, B. K. (2008a). Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
  13. Pianta, R. C., Mashburn, A., Downer, J., Hamre, B., & Justice, L. (2008b). Effects of web-mediated professional development resources on teacher-child interactions in pre-kindergarten classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 23(4), 431-451.
  14. van Ijzendoorn, M. H., Sagi, A., & Lambermoon, M. (1992). Il paradosso del caretaker multiplo. In L. Carli (Ed.), Dalla diade alla famiglia. I legami d’attaccamento nella rete familiare (pp. 217-238). Milano: Raffaello Cortina.

  • Rappresentazioni e atteggiamenti degli insegnanti verso le diagnosi di DSA: costruzione e validazione preliminare di un questionario Eleonora Florio, Letizia Caso, Ilaria Castelli, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 1/2022 pp.1
    DOI: 10.3280/rip2022oa13224

Ilaria Castelli, Introduzione. La relazione educativa: alcune riflessioni dalla prospettiva psicologica e pedagogica in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 1/2019, pp 63-67, DOI: 10.3280/RIP2019-001004