Education as a social dimension of peace

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Sara Petroccia
Publishing Year 2023 Issue 2023/1 Language Italian
Pages 13 P. 120-132 File size 181 KB
DOI 10.3280/SISS2023-001011
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In this study, peace is considered as an educational process that can lead to communication that can reinforce one’s values. It is also a process of interaction within structures, whether peaceful or violent. The goal is to create appropriate learning conditions that can lead to social transformation, through an analysis of the connections between form and conditions that lead to a perspective of peace.

Keywords: communication; education; peace; violence; values; social transformation.

  1. Ballestri C., Baraldi C., Braglia A., Cortesi G. (2011). L’educazione alla pace. In: Interventi per la pace. Educazione, conservazione della memoria e tutela dei diritti umani in Emilia-Romagna. Roma: Carocci: 61-125.
  2. Baraldi C., Piazzi G., a cura di (1996), Costruzioni sociali del gruppo. Urbino: Quattro-Venti.
  3. Baraldi C. (2001). I diritti dei bambini e degli adolescenti. Roma: Donzelli.
  4. Baraldi C. (2003). Comunicazione interculturale e diversità. Roma: Carocci.
  5. Baraldi C., Corsi G., Esposito E. (1996). Luhmann in Glossario. I concetti fondamentali della teoria dei sistemi sociali. Milano: FrancoAngeli: 17-253.
  6. Baraldi C. (1998). L’età dell’innocenza. Studi Urbinati, B-Scienze umane e sociali, Vol. 68: 573-615.
  7. Baraldi C. (2015). I fondamenti sociologici dell’analisi della mediazione. Rassegna Italiana di Sociologia, Vol. 56, n. 2: 205-232.
  8. Baraldi C., Bertucelli L., Panforti M.D. (2011). Interventi per la pace. Educazione, conservazione della memoria e tutela dei diritti umani in Emilia-Romagna. Roma: Carocci: 9-221.
  9. Bateson G., Longo G. (2000). Verso un’ecologia della mente. Vol. 17. Milano: Adelphi.
  10. Beck U., Beck Gernsheim E. (1996). Il normale caos dell’amore. Torino: Boringhieri.
  11. Beck U., (2016). Disuguaglianza senza confini. Bari: Gius. Laterza & Figli Spa.
  12. Bönisch A., (1981). Elements of the modern concept of peace. Journal of peace research, Vol. 18, n. 2: 165-17.
  13. Baraldi C., (1992). Condizioni dell’autonomia individuale: forme sociali e psichiche. Rassegna Italiana di Sociologia, Vol. 33, n. 3.
  14. Baraldi, C. (1996). L’intervento nei gruppi formali. In: Gruppi giovanili e intervento sociale. Forme di promozione e testimonianza. Milano: FrancoAngeli: 201-250.
  15. Cipolla C. (2013). Perché non possiamo non essere eclettici. Il sapere sociale nella web society. Milano: Franco Angeli.
  16. Corsi G. (1994). Per una sociologia dell’immaginario. Studi Urbinati, B-Scienze umane e sociali, Vol. 66: 521-536.
  17. Freire P. (1972). Pedagogy of the Oppressed. Harmondsworth: Penguin.
  18. Galtung J. (1964). An Editorial. Journal of Peace Research, Vol. 1, n.1: 1-4.
  19. Galtung J. (1969). Violence, Peace and Peace Research. Journal of Peace Research, Vol. 6, n. 3: 167-191.
  20. Galtung J. (1959). The Next Twenty‐five Years: Tasks and Prospects. In: Wilson, George.
  21. Galtung J. (1981). Social Cosmology and the Concept of Peace. Journal of Peace Research, Vol. 17, n. 2: 183-199.
  22. Galtung J. (1985). Twenty-Five Years of Peace Research: Ten Challenges and Some Responses. Journal of Peace Research, Vol. 22 n. 2: 141-158.
  23. Galtung J. (1995). Storia dell’idea di pace. Torino: Satyagraha Editrice.
  24. Galtung J. (1998). Conflict Transformation by Peaceful Means (the Transcend Method): Participants’ Manual, Trainers’ Manual. New York: UN Disaster Management Training Programme.
  25. Galtung J. (2004). Violence, war, and their impact. On visible and invisible effects of violence. Polylog, 5.
  26. Galtung J. (1975‐1988). Essays in Peace Research, 1‐9. Copenhagen: Ejlers.
  27. Griswold W. (2012). Cultures and societies in a changing world. Thousand Oaks: Sage
  28. Gur-Ze-ev I. (2001). Philosophy of peace education in a postmodern era. Educational theory, Vol. 51, n. 3: 315.
  29. Kant I. (1975). Träume eines Geistersehers. Der Unterschied der Gegenden im Raume. Vol. 286. Leipzig: Felix Meiner Verlag.
  30. Kenneth G., a cura di (1982). A Global Peace Guide. London: Housmans.
  31. Galtung J. (1969), “Violence, Peace, and Peace research”. Journal of Peace research, Vol. 6, n. 3.
  32. Luhmann N. (1970). Illuminismo sociologico. Milano: Il Saggiatore.
  33. Luhmann N. (1984). Sistemi sociali. Fondamenti di una teoria generale. Bologna: il Mulino, 1990: 603.
  34. Luhmann N. (1990). Sistemi sociali. Bologna: il Mulino.
  35. Luhmann N., De Giorgi R. (1992). Teoria della società. Milano: FrancoAngeli.
  36. Luhmann N. (1986). The self-reproduction of law and its limits. Dilemmas of law in the welfare state, 60.
  37. Luhmann N., Schorr K.E. (1999). Il sistema educativo. Problemi di riflessività. Roma: Armando Editore.
  38. Luhmann N. (1988). Il sistema sociale famiglia. In: La ricerca sociale. Vol. 39.
  39. Montesquieu C-L. (1960). Considerazioni sulle cause della grandezza e decadenza dei Romani. Torino: Boringhieri. La condotta tenuta dai romani per sottomettere tutti i popoli. Cap. VI: 59 [ed. orig. 1734].
  40. Parsons T. (1977). Social Systems and the Evolution of Action Theory. New York: Free Press.
  41. Parsons T. (1971). The system of modern societies. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hal.
  42. Petroccia S., Esposito M. (2022). Educational leadership across cultures. The Geopolitical, Social Security and Freedom Journal, Vol. 5, n. 1.
  43. Petroccia S., Lombardinilo A. (2018). Cosmopolitan Sociology. Ulrich Beck’s heritage in theory and policy. Paris: L’Harmattan.
  44. Piazzi G. (1995). La ragazza e il direttore. Milano: FrancoAngeli.
  45. Schmid H. (1968). Peace Research and Politics. Journal of Peace Research, Vol. 5, n. 3: 217-232.
  46. Simmel G. (1989). Sociologia (trad. it.: Giordano G., IX, Lo spazio e gli ordinamenti spaziali della società. Excursus sullo straniero). Milano: Edizioni di Comunità.
  47. Weber T. (1999). Gandhi, Deep Ecology, Peace Research and Buddhist Economics. Journal of Peace Research, Vol. 36, n.3: 349-361.
  48. Wiberg H. (1981). JPR 1964-1980. What Have We Learnt about Peace?. Journal of Peace Research, Vol. 18, n. 2: 111-1.

Sara Petroccia, L’educazione come dimensione sociale della pace in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2023, pp 120-132, DOI: 10.3280/SISS2023-001011